Skip navigation

Datingside idømt bøde for vildledning af forbrugere

05. oktober 2021

Vestre Landsret har idømt datingsiden dating.dk en bøde på 50.000 kroner for at have vildledt om prisen og bindingsperioden for et datingabonnement.

Datingsiden dating.dk skal betale en bøde på 50.000 kroner for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning. Det har Vestre Landsret afgjort.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i 2018 dating.dk for at have vildledt forbrugerne i sin markedsføring af et tilbud på en”+PlusProfil” til kun én krone.

På bannere, der lå på dating.dk i marts og april 2016, stod der eksempelvis ”Der er forår i luften… Og har du fået forårskuller? Så find kærligheden på dating.dk for kun 1 kr.” Det fremgik derimod ikke af bannerne, at forbrugerne blev tilmeldt et løbende betalingsabonnement, hvis de benyttede tilbuddet på en krone. Bannerne ledte forbrugerne hen på en betalingsside, hvor det alene fremgik med småt, at bindingsperioden på abonnementet var på tre måneder, og at den samlede mindstepris var 299 kroner. 

Vestre Landsret var enig med byretten i, at både bannerne og betalingssiden var vildledende og i strid med markedsføringsloven. Vestre Landsret præciserede herudover, at:

”Det kan ikke føre til et andet resultat, at brugeren i forbindelse med udfyldelse af oplysninger om betalingskort samtidig skulle afkrydse, at vedkommende accepterer betingelser om et løbende abonnement.”

Dating.dk blev i 2020 idømt en bøde på 100.000 kroner ved Byretten i Viborg. Vestre Landsret har henset til sagsbehandlingstiden nedsat bøden til 50.000 kroner. Vestre Landsret lagde vægt på, at der gik 1 år og 7 måneder, fra anklageskrift var udarbejdet, til sagen blev sendt til byretten.   

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Dommen slår fast, at det skal fremgå tydeligt, hvis der er en bindingsperiode på et abonnement, selvom forbrugerne accepterer de generelle betingelser for abonnementet. Ellers er det vildledende.”

”Vi har set flere eksempler på datingsider, som ikke har oplyst forbrugerne tydeligt om binding til et betalingsabonnement, når de takkede ja til et tilbud. Som forbruger er man ikke bundet af et abonnement, hvis man ikke har fået tydelige oplysninger om abonnementet.”

Forbuddet mod vildledning:

Ifølge markedsføringslovens § 5, stk. 1, sammenholdt med § 8 må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 1, sammenholdt med § 8 må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

KUNNE DU BRUGE SIDEN?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.