Skip navigation

Apple tilpasser App Store efter ICPEN-initiativ

25. marts 2021

Apple har tilpasset App Store, så forbrugere informeres om, hvilke oplysninger leverandørerne bag app’en indsamler om dem. Det sker, efter at Forbrugerombudsmanden sammen med 26 andre lande fra det internationale netværk ICPEN rettede henvendelse til Apple og Google. ICPEN forhandler stadig om en løsning med Google.

Apple har tilpasset App Store, så forbrugere informeres om, hvilke oplysninger leverandørerne bag app’en indsamler om dem. Det sker, efter at Forbrugerombudsmanden sammen med 26 andre lande fra det internationale netværk ICPEN rettede henvendelse til Apple og Google. ICPEN forhandler stadig om en løsning med Google.

På de enkelte apps produktsider har Apple i App Store indsat enkle og overskuelige oplysninger om, hvordan den enkelte app anvender forbrugerens data, bl.a. om forbrugerens data spores, og om dataen er tilknyttet forbrugeren. Dermed får forbrugerne bedre mulighed for at sammenligne de enkelte apps, så forbrugerne kan downloade og anvende apps på et oplyst grundlag.

Apple har ændret i App Store, efter at det internationale netværk ICPEN (the International Consumer Protection and Enforcement Network), som Forbrugerombudsmanden deltager i, har opfordret Apple og Google til at foretage tilpasninger i deres appstores.

I slutningen af 2020 fulgte Apple opfordringen fra ICPEN, mens Google endnu ikke har vist samme vilje til at oplyse tydeligt om, hvilke data om forbrugeren der indsamles. I Google Play skal forbrugerne scrolle flere sider ned og klikke på et link, før de finder oplysninger om, hvordan deres data bliver indsamlet og brugt. Alternativt kan de finde oplysningerne på hjemmesiden til den pågældende app.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard-Nielsen, siger:

”Flere apps tjener penge på at indsamle og videregive personoplysninger om os. Inden vi vælger at downloade en app, skal vi derfor have klar og tydelig information om, hvilke oplysninger appen indsamler om os, og hvad oplysningerne bruges til.”

ICPEN er et internationalt forbrugerbeskyttelsesnetværk, som består af forbrugermyndigheder fra mere end 65 lande, og som i Danmark er repræsenteret af Forbrugerombudsmanden.

Retsgrundlaget:

Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 1, sammenholdt med § 8, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

 

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.