Skip navigation

Outlet-shopping.dk er politianmeldt for at vildlede om abonnementer

10. juli 2020

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden eCommerce Investment Group for at have vildledt forbrugerne i sin webbutik outlet-shopping.dk. Virksomheden har desuden oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de vil tilbagebetale de abonnementsbetalinger, som de uretmæssigt har hævet fra forbrugernes betalingskonti for køb på hjemmesiderne outlet-shopping.dk, coolio.dk, outletshoppen.dk og gamedeals.dk.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden eCommerce Investment Group IVS, for vildledende markedsføring på hjemmesiden outlet-shopping.dk. De betalingskortoplysninger, som forbrugerne indtastede ved køb af varer på hjemmesiden, blev anvendt til at trække de efterfølgende månedlige betalinger på 179 kr. for et løbende abonnement.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at virksomheden ikke oplyste forbrugerne tydeligt om, at de tilmeldte sig et abonnement, når de handlede på hjemmesiden. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse blev forbrugerne derfor vildledt.

Outlet-shopping.dk er nu lukket for handel. ECommerce Investment Group har over for Forbrugerombudsmanden oplyst, at de vil tilbagebetale de uretmæssige abonnementsbetalinger.

Virksomheden har tidligere drevet hjemmesiderne coolio.dk, outletshoppen.dk og gamedeals.dk efter samme model. De tre webbutikker er også lukket ned, og virksomheden har også her oplyst, at de vil tilbagebetale de abonnementsbetalinger, som de uretmæssigt har hævet fra forbrugernes betalingskonti.

Forbrugerombudsmanden har behandlet sagen efter klager fra forbrugere, der er blevet overraskede over, at de pludselig blev opkrævet månedlige beløb efter at have handlet på hjemmesiden.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Forbrugerne er ikke bundet af abonnementer, som de ikke er klar over, de har købt. Aftalerne er ugyldige, og forbrugerne har ret til at få deres penge retur.”

”Desværre har vi over de senere år oplevet en fortsat stigning i antallet af klager over abonnementsbetalinger, som forbrugerne ikke har givet samtykke til. Flere virksomheder er tidligere blevet politianmeldt for lignende overtrædelser.”

Gode råd til dig, der har betalt for et abonnement, du ikke mener at have købt:

  • Kontakt virksomheden og gør opmærksom på, at du ikke mener, at du har accepteret abonnementsaftalen. Du er ikke bundet af abonnementsaftalen, hvis oplysningerne ikke er givet tydeligt og i fremhævet form. Du kan henvise til forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2.
  • Kontakt din bank og gør opmærksom på, at der er blevet hævet uretmæssigt på dit kort, fordi du ikke har accepteret, at virksomheden må trække betalingen for abonnementet.
  • Forbrugerombudsmanden hører gerne fra dig, hvis du forgæves har forsøgt at få dine penge igen fra virksomheden. Kontakt os via vores kontaktformular.

Lovgivningen

Det fremgår af markedsføringslovens § 5, stk. 1, sammenholdt med § 8, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Markedsføringslovens andet vildledningsforbud i § 6, stk. 1, sammenholdt med § 8, siger, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det skal være oplyst klart og tydeligt på den webside, hvor en bestilling afgives, hvis bestillingen pålægger forbrugeren en betalingsforpligtelse. Forbrugeren skal også tydeligt, i fremhævet form og umiddelbart før forbrugeren afgiver sin bestilling, oplyses om bl.a. abonnementets pris pr. måned og betingelserne for at opsige abonnementet. Det fremgår af forbrugeraftalelovens § 12, stk. 1, der henviser til lovens § 8, stk. 1, nr. 1, 5, 6, 17 og 18.

Hvis forbrugeren ikke tydeligt, i fremhævet form og umiddelbart før forbrugeren afgiver sin bestilling er blevet oplyst herom, er forbrugeren ikke bundet af aftalen, jf. forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2.

En betaling er kun autoriseret, hvis betaleren har meddelt samtykke til at gennemføre betalingen. Det står i betalingslovens § 82.

Er der ikke meddelt samtykke, er betalingen uautoriseret. I så fald hæfter betalers udbyder (dvs. banken) hæfter over for betaleren (forbrugeren) for tabet som følge af den uautoriserede hævning. Det betyder, at banken har pligt til at tilbagebetale det hævede beløb til betalerens konto. En sådan indsigelse til banken skal ske hurtigst muligt efter, at betaleren er blevet opmærksom på den uretmæssige hævning fra betalerens konto, jf. betalingslovens §§ 97 og 99.

For yderligere information:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.

 

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.