Skip navigation

Markedsføring af lån til hasardspillere var ulovlig

05. februar 2020

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Sky Connect ApS overtrådte god markedsføringsskik ved at målrette markedsføringen af sin låneportal ”Favoritlån” mod personer, der viste interesse for spil. Sagen er den første, hvor Forbrugerombudsmanden har fundet målrettet markedsføring (targeted advertising) på Facebook ulovlig.

Sky Connect målrettede sine reklamer for ”Favoritlån” på Facebook til mænd mellem 28 og 45 år, der har interesser som ”online games” og ”online poker”. Forbrugerombudsmanden har vurderet, at det var en overtrædelse af god markedsføringsskik.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var uetisk og i strid med almene samfundshensyn og social ansvarlighed.

Overtrædelsen fandt sted fra den 26. september til den 3. oktober 2019, hvor Forbrugerombudsmanden modtog en klage over en reklame for Favoritlån.

Klageren havde på sin Facebook-profil klikket på ”hvorfor ser jeg denne annonce?” og her kunne han se, at den var målrettet mod ham blandt andet, fordi ”…Favoritlån gerne vil nå ud til personer, som er interesserede i Onlinespil. Dette er baseret på din aktivitet på Facebook...”

Sky Connect har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at virksomheden har ønsket at afprøve de muligheder, Facebook tilbyder inden for målrettet annoncering og ”boost” af opslag. Virksomheden var bevidst om, at der i de udvalgte kategorier kunne være personer med udfordringer med spillegæld.

Forbrugerombudsmanden udtalte bl.a., at der med brugen af målrettet markedsføring (targeted advertising) på grundlag af personoplysninger følger et ansvar for, at markedsføringen ikke er i strid med almene samfundshensyn, som social ansvarlighed og etisk adfærd.

Forbrugerombudsmanden gjorde også virksomheden opmærksom på, at det vil være i strid med god skik at markedsføre lån til brug for finansiering af hasardspil, og at lån ydet til brug for hasardspil ikke har gyldighed i dansk ret. Spillegæld kan således ikke inddrives i Danmark.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Med den teknologiske udvikling og omfattende dataindsamling har virksomheder fået bedre værktøjer til at målrette deres markedsføring mod udvalgte grupper af forbrugere. Jo mere viden virksomhederne har om de forbrugere, som de målretter deres reklamer mod, desto større krav stiller markedsføringsloven til, at virksomhederne ikke markedsfører sig i strid med almene samfundshensyn, som social ansvarlighed og etisk adfærd.”

”Hvis en virksomhed målretter sin markedsføring af lån til hasardspillere, er det efter min opfattelse i strid med god markedsføringsskik, fordi det er i strid med almene samfundshensyn.”

Retsgrundlaget:

I henhold til markedsføringslovens § 3, stk. 1, skal erhvervsdrivende udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.

Ifølge lovbemærkningerne beskytter bestemmelsen bl.a. forbrugerne mod handelspraksis, som krænker almene samfundshensyn, forbrugerens personlige integritet, privatlivets fred, social ansvarlighed, eller som er påtrængende, udnyttende, generende eller på anden måde krænkende eller uetisk.

For yderligere information:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.