Skip navigation

Forbrugerombudsmanden politianmelder Humac A/S

20. februar 2020

Forbrugerombudsmanden har anmeldt Humac A/S til politiet for at have markedsført ydelsen ved finansieret køb af pc’er uden at vise låneomkostningerne klart og på en fremtrædende måde.

Humac A/S har i fire avisannoncer markedsført ydelsen ved finansiering af pc’er uden at vise de øvrige låneomkostninger klart og på en fremtrædende måde. Det er en overtrædelse af markedsføringsloven, og derfor har Forbrugerombudsmanden politianmeldt Humac.

Humac reklamerede i fire annoncer for den månedlige ydelse ved køb af en pc finansieret via Santander Consumer Bank, men de øvrige låneomkostninger var kun vist med meget små typer nederst i annoncen. Desuden var låneomkostningerne sammenblandet med andre vilkår for tilbuddet.

Efter markedsføringsloven har virksomheder, der reklamerer med den månedlige ydelse for finansieret køb af en vare, pligt til at vise alle låneomkostningerne på en klar, kort og fremtrædende måde i annoncen. Låneomkostningerne er fx de årlige omkostninger i procent og det samlede beløb, der skal betales tilbage.

Da Humac ikke viste låneomkostningerne klart og på en fremtrædende måde i sine fire annoncer, er det Forbrugerombudsmandens vurdering, at Humac har overtrådt markedsføringsloven.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Det koster penge at låne penge, og det skal stå helt klart for forbrugerne, straks de ser en annonce for et attraktivt produkt med et finansieringstilbud. Det er formålet med markedsføringslovens oplysningskrav.”

”Det er vigtigt for forbrugerne, at virksomhederne overholder kravet om at vise alle omkostninger ved et lån klart og fremtrædende. Der må ikke være risiko for, at forbrugere, som læser annoncerne, helt overser udgifterne ved at finansiere købet af en vare.”

Retsgrundlaget:

I markedsføringslovens § 18 står, at enhver markedsføring af kreditaftaler, der angiver talstørrelser vedrørende omkostninger ved forbrugerkredit, skal indeholde bestemte standardoplysninger - fx ÅOP og det samlede beløb, der skal betales tilbage - og oplysningerne skal gives klart, kort og på en fremtrædende måde ved hjælp af et repræsentativt eksempel.

For yderligere information:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.