Skip navigation

Forbrugerombudsmanden offentliggør sin årsberetning

06. august 2020

Sager om skjulte abonnementer, ulovligt telefonsalg og låneområdet har fyldt en del hos Forbrugerombudsmanden de sidste år. Sammen med blandt andet virksomheders brug af klimavenlige udsagn i markedsføringen vil de også være blandt Forbrugerombudsmandens særlige indsatsområder for 2020.

2019 var et travlt år hos Forbrugerombudsmanden. I alt blev der oprettet 6.994 sager på baggrund af henvendelser fra privatpersoner, virksomheder og myndigheder. Det viser Forbrugerombudsmandens årsberetning 2018/2019.

Særligt klager over ulovligt telefonsalg og skjulte abonnementer ved køb af produkter på nettet fyldte meget sidste år. I alt modtog Forbrugerombudsmanden 920 klager over ulovligt telefonsalg og 486 klager over skjulte abonnementer. For begge områder er der tale om et rekordhøjt antal klager.

På låneområdet satte Forbrugerombudsmanden punktum i nogle store og væsentlige sager om forbrugslånsselskabers manglende kreditvurderinger af låneansøgere.

Også sager om influenters skjulte reklamer på sociale medier, reklamer for e-cigaretter og diskotekers omtale af alkohol i Facebookopslag til unge har høj prioritet hos Forbrugerombudsmanden. I 2019 politianmeldte Forbrugerombudsmanden således fire influenter for at have overtrådt forbuddet mod skjult reklame. Tre virksomheder blev politianmeldt for at have reklameret for e-cigaretter og ni diskoteker rundt om i landet er de seneste par år blevet politianmeldt for at have omtalt alkohol over for unge under 18 år.  

I 2020 vil Forbrugerombudsmanden fortsat have fokus på blandt andet låneområdet og skjulte abonnementer. Herudover har Forbrugerombudsmanden også følgende indsatsområder:

  • Virksomheders brug af miljø- eller klimavenlige udsagn i markedsføringen
  • Virksomheders brug af børn og unge i markedsføring på sociale medier

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Virksomhederne bruger i stigende grad klima- og miljømæssige udsagn i deres markedsføring. Det er et område, vi vil have særligt fokus på i de kommende år. Blandt andet har vi på energiområdet for nylig offentliggjort retningslinjer til elselskaber om brugen af udtryk som grøn eller klimavenlig strøm i markedsføringen.”

Om Forbrugerombudsmandens årsberetning:

Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2018/2019 indeholder oplysninger om udvalgte sager og er inddelt i følgende kapitler:

  • Kapitel 1: Tilsyn med overholdelse af god skik
  • Kapitel 2: Tilsyn med overholdelse af markedsføringsloven i øvrigt
  • Kapitel 3: Tilsyn med overholdelse af betalingsloven
  • Kapitel 4: Tilsyn med overholdelse af anden lovgivning
  • Kapitel 5: Det internationale samarbejde
  • Kapitel 6: Aktindsigtsanmodninger og høringer om lovforslag
  • Kapitel 7: Forbrugerombudsmandens organisation og økonomi
  • Kapitel 8: Statistik

Derudover indeholder årsberetningen fem artikler skrevet af medarbejdere hos Forbrugerombudsmanden:

Læs Forbrugerombudsmandens årsberetning 2018/2019

Pressekontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat: 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.