2019 var et travlt år hos Forbrugerombudsmanden. I alt blev der oprettet 6.994 sager på baggrund af henvendelser fra privatpersoner, virksomheder og myndigheder. Det viser Forbrugerombudsmandens årsberetning 2018/2019.
Særligt klager over ulovligt telefonsalg og skjulte abonnementer ved køb af produkter på nettet fyldte meget sidste år. I alt modtog Forbrugerombudsmanden 920 klager over ulovligt telefonsalg og 486 klager over skjulte abonnementer. For begge områder er der tale om et rekordhøjt antal klager.
På låneområdet satte Forbrugerombudsmanden punktum i nogle store og væsentlige sager om forbrugslånsselskabers manglende kreditvurderinger af låneansøgere.
Også sager om influenters skjulte reklamer på sociale medier, reklamer for e-cigaretter og diskotekers omtale af alkohol i Facebookopslag til unge har høj prioritet hos Forbrugerombudsmanden. I 2019 politianmeldte Forbrugerombudsmanden således fire influenter for at have overtrådt forbuddet mod skjult reklame. Tre virksomheder blev politianmeldt for at have reklameret for e-cigaretter og ni diskoteker rundt om i landet er de seneste par år blevet politianmeldt for at have omtalt alkohol over for unge under 18 år.
I 2020 vil Forbrugerombudsmanden fortsat have fokus på blandt andet låneområdet og skjulte abonnementer. Herudover har Forbrugerombudsmanden også følgende indsatsområder:
- Virksomheders brug af miljø- eller klimavenlige udsagn i markedsføringen
- Virksomheders brug af børn og unge i markedsføring på sociale medier
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Virksomhederne bruger i stigende grad klima- og miljømæssige udsagn i deres markedsføring. Det er et område, vi vil have særligt fokus på i de kommende år. Blandt andet har vi på energiområdet for nylig offentliggjort retningslinjer til elselskaber om brugen af udtryk som grøn eller klimavenlig strøm i markedsføringen.”
Om Forbrugerombudsmandens årsberetning:
Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2018/2019 indeholder oplysninger om udvalgte sager og er inddelt i følgende kapitler:
- Kapitel 1: Tilsyn med overholdelse af god skik
- Kapitel 2: Tilsyn med overholdelse af markedsføringsloven i øvrigt
- Kapitel 3: Tilsyn med overholdelse af betalingsloven
- Kapitel 4: Tilsyn med overholdelse af anden lovgivning
- Kapitel 5: Det internationale samarbejde
- Kapitel 6: Aktindsigtsanmodninger og høringer om lovforslag
- Kapitel 7: Forbrugerombudsmandens organisation og økonomi
- Kapitel 8: Statistik
Derudover indeholder årsberetningen fem artikler skrevet af medarbejdere hos Forbrugerombudsmanden:
- Artikel: Forbud mod et forretningskoncept, som krænkede almene samfundshensyn
- Artikel: Skjulte abonnementer som produkter i netbutikker
- Artikel: Affiliate markedsføring udfordrer lovgivningen
- Artikel: Kan vi følge med vores løbende betalinger?
- Artikel: Internationalt samarbejde mellem tilsynsmyndigheder får større betydning
Læs Forbrugerombudsmandens årsberetning 2018/2019
Pressekontakt:
Forbrugerombudsmandens pressesekretariat: 41 71 50 98