Skip navigation

Virksomheder politianmeldt for at vildlede om besparelser på fyrværkeri

19. juni 2019

Forbrugerombudsmanden politianmelder fire virksomheder for at have vildledt forbrugerne om besparelser på fyrværkeri i markedsføringen.

Forbrugerombudsmanden politianmelder fire virksomheder for i december 2017 at have brugt besparelsesudsagn i markedsføringen af fyrværkeri og dermed overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning. 

De fire virksomheder har overtrådt markedsføringsloven blandt andet ved at reklamere med:

  • Et ”powerblock-batteri” til 359 kroner med en besparelse på 240 kroner i forhold til en normalpris på 599 kroner.
  • Et ”kombinationsbatteri” til ”introduktionspris 399 kroner”, selv om batteriet ikke siden blev solgt til en anden, højere pris.
  • ”Japansk kombinationsbatteri” til 999 kr. Normalprisen var oplyst til 1.998 kr. og annoncen indeholdt udsagnet ”HALV PRIS”
  • En ”mega festfontæne” med angivelse af ”Vejl. pris 199,-. Tilbud 99,- spar 50%”, selv om produktet ikke blev solgt af andre på markedet.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at brugen af termerne ”introduktionspris” og ”normalpris” ved fyrværkerisalg har kunnet give forbrugerne et for fordelagtigt indtryk af priserne.

Det er ulovligt at markedsføre fyrværkeri som tilbud, hvor før- og nu-priser indgår. Det skyldes, at varer skal have været solgt til en normalpris i en længere periode, før de kan markedsføres med en tilbudspris. Det er dog ikke muligt for fyrværkeri, da det kun må sælges i perioden 15. – 31. december.

I november 2017 indskærpede Forbrugerombudsmanden reglerne over for en række virksomheder. Efterfølgende har Forbrugerombudsmanden modtaget nye klager over markedsføring af fyrværkeri.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Man må naturligvis ikke reklamere med fiktive besparelser. Heller ikke ved salg af fyrværkeri.”

”Butikker må kun sammenligne deres egen pris med en vejledende pris, hvis vi som forbrugere kan købe produktet til den pris andre steder. Ellers er oplysningen om den vejledende pris slet ikke relevant, og oplysningen om, at forbrugerne sparer penge, er vildledende.”

Markedsføringslovens regler om vildledning:

Ifølge markedsføringslovens § 5 må erhvervsdrivendes markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller på anden måde kunne vildlede forbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring fortolker bl.a. markedsføringslovens § 5 og indeholder regler om, hvordan man må markedsføre forskellige former for tilbud.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.