Skip navigation

Virksomheder må ikke afvise kontantbetaling

21. juni 2019

Virksomheder, der tager imod betalingskort og betalings-apps, må som udgangspunkt ikke afvise kunder, der vil betale med kontanter. Det slår Forbrugerombudsmanden fast efter flere henvendelser fra forbrugere og virksomheder.

Hvis en virksomhed, f.eks. en butik eller bod, tager imod betaling med betalingskort eller -apps, skal den som udgangspunkt også tage imod kontanter. Ellers vil det være en overtrædelse af kontantreglen i betalingslovens § 81.

Sådan lyder det fra Forbrugerombudsmanden, der løbende får henvendelser fra forbrugere og virksomheder om emnet.

Ifølge kontantreglen skal virksomheder i tidsrummet fra kl. 6 til kl. 22 tage imod kontanter, hvis de modtager betaling med betalingsinstrumenter, som f.eks. betalingskort og -apps.

Kontantreglen har til formål at hindre diskrimination af kontantkunder, og der må derfor ikke opstilles betalingshindringer, der alene gælder for kontantkunderne.

Det gælder også, selvom der ikke er tale om et egentligt salgssted, da reglen finder anvendelse, så snart der modtages betalingsinstrumenter.

Virksomheder kan heller ikke omgå kontantreglen ved f.eks. at sætte skilte op om, at de ikke tager imod kontanter.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at det desuden vil være i strid med kontantreglen, hvis en virksomhed f.eks. indfører et system, hvor kontantkunderne skal indbetale et beløb i kontanter på et elektronisk kort, som derefter kan bruges til betaling.

Undtagelser

Kontantreglen omfatter ikke fjernsalg, såsom køb over nettet og telefonen, eller ubemandede selvbetjeningsmiljøer, f.eks. ubemandede benzintanke.

I områder, hvor der er forhøjet risiko for røveri, er virksomhederne desuden alene forpligtet til at modtage kontanter fra kl. 6 til kl. 20. Erhvervsministeren fastsætter, i hvilke områder der kan være forhøjet risiko for tyveri, og virksomheden skal orientere Finanstilsynet, hvis man ønsker at benytte denne mulighed.

Overtrædelse af kontantreglen kan straffes med bøde.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Kontantreglen er til for at beskytte de forbrugere, der vil betale med kontanter.”

”Hovedreglen er, at hvis en virksomhed tager imod betaling med kort eller betalingsapps, skal den også tage imod kontanter. Virksomheden må ikke begynde at sætte hindringer op, så det bliver sværere at betale kontant.”

Læs Forbrugerombudsmandens notat om kontantreglen

For yderligere information:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.

 

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.