Skip navigation

Forbrugerombudsmanden: Luxembourgsk datingside vildleder forbrugere

07. januar 2019

Forbrugerombudsmanden har anmodet de luxembourgske myndigheder om at skride ind over for datingsiden Be2’s markedsføring. Ifølge Forbrugerombudsmanden vildleder datingsiden sine brugere i strid med dansk og europæisk lovgivning.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at datingsiden Be2 handler i strid med dansk og europæisk lovgivning i sin markedsføring af datingsiden.

Derfor har Forbrugerombudsmanden sendt en anmodning til de luxembourgske myndigheder om at skride ind over for datingsiden. Be2 hører hjemme i Luxembourg, men markedsfører sig over for forbrugere i andre lande, herunder Danmark.

Forbrugerombudsmanden har rejst sagen på baggrund af klager fra danske forbrugere.

Forbrugerne har typisk tegnet et prøveabonnement eller et kort medlemskab af Be2 til en bestemt pris, men efterfølgende opdager de, at der bliver trukket et langt større beløb end aftalt. På datingsiden Be2 er det ikke tydeligt oplyst, at abonnementet automatisk fortsætter, medmindre forbrugeren selv opsiger det. Derudover har de svært ved at opsige abonnementet, fordi det skal gøres via fax, brev eller login på websiden. Be2 hævder, at abonnementet også kan opsiges via e-mail, men forbrugere klager over, at deres opsigelse pr. e-mail ikke anerkendes.

Forbrugerombudsmanden har anmodet myndighederne i Luxembourg om, at de sikrer, at forbrugerne fremover – inden de tegner et abonnement på datingsiden – får tydelige oplysninger om, at abonnementet automatisk bliver forlænget. Derudover skal Be2 anerkende forbrugeres opsigelser, som sendes via e-mail.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Det er vores vurdering, at Be2 vildleder forbrugerne i strid med både dansk og europæisk lovgivning. Da selskabet hører hjemme i Luxembourg, har vi anmodet de luxembourgske myndigheder om at behandle sagen med henblik på at sikre, at Be2 fremover overholder reglerne.”

”Vi kan konstatere, at forbrugerne har store problemer med Be2. Der bliver opkrævet flere penge end aftalt, det er meget vanskeligt for forbrugerne at opsige deres abonnement, og det fremgår ikke klart, at abonnementet automatisk fortsætter efter prøveperioden. Det vil vi have sat en stopper for.”

Når en erhvervsdrivende inden for EU markedsfører sig på internettet, og denne markedsføring retter sig mod andre EU-lande, så skal den erhvervsdrivende overholde markedsføringslovgivningen i det land, hvor den erhvervsdrivende er etableret, og det er som udgangspunkt dette lands myndigheder, der er ansvarlige for håndhævelsen af reglerne. Dette fremgår af afsenderlandsprincippet i artikel 3, stk. 1, i e-handelsdirektivet, som er implementeret i den danske e-handelslovs § 3.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.