Skip navigation

Forbrugerombudsmanden advarer mod prisamok.nu

09. januar 2019

Forbrugerombudsmanden advarer mod hjemmesiden prisamok.nu, efter flere forbrugere uden at vide det er blevet bundet til et abonnement, når de har købt produkter på siden.

Forbrugerombudsmanden har inden for en kort periode fået en del klager fra forbrugere over hjemmesiden prisamok.nu.

Forbrugerne har købt et produkt på prisamok.nu. Efterfølgende har de opdaget, at de ved købet samtidig er blevet tilmeldt et abonnement, hvor der hver måned bliver trukket 399 kroner på deres konto.

Oplysningen om abonnementet fremgår efter Forbrugerombudsmandens vurdering ikke tydeligt på hjemmesiden.

Nederst på forsiden står der med lille, lysegrå skrift på hvid baggrund, at prisen efter den gratis prøveperiode vil ”… være 399 kr. pr. måned.” I forbindelse med selve købsprocessen står der desuden ud for levering: ”Gratis med VIP.”

Forbrugerombudsmanden skrev i oktober 2018 til prisamok.nu og bad virksomheden om at overholde markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden har ikke kunnet konstatere, hvem der står bag hjemmesiden.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Prisamok.nu vildleder forbrugerne til at indgå et abonnement, når de køber et produkt på hjemmesiden, fordi de ikke oplyser tydeligt om, at forbrugerne skal betale for at handle. Virksomheden bruger betalingsoplysningerne til at trække flere hundrede kroner hver måned.”

”Hvis forbrugerne oplever, at der uberettiget bliver trukket penge fra deres konto, er det vigtigt, at de hurtigst muligt kontakter deres bank og anmoder banken om at stoppe betalingerne og tilbageføre pengene.”

Gode råd:

  • Læs betingelser og vilkår igennem
  • Vær særlig varsom ved krav om betaling
  • Tjek felter, som er krydset af på forhånd
  • Tjek, hvem der står bag hjemmesiden. Se fx efter CVR-nummer og kontaktoplysninger
  • Tjek, om der findes anmeldelser af virksomheden

Gode råd – hvis du er blevet snydt:

Kontakt firmaet med det samme. Meddel at:

  • du ikke mener, I har indgået en aftale
  • aftalen er ugyldig
  • du vil have dine penge tilbage

Derudover skal du straks kontakte din bank, hvis du uberettiget har fået trukket penge fra din konto og anmod banken om at stoppe betalingerne og tilbageføre pengene.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.