Skip navigation

Det er vildledende, hvis tidsbegrænsede rabatter løbende bliver forlænget

10. oktober 2019

Energivinduet ApS har markedsført produkter med tidsbegrænsede rabatter, men da rabatperioden løbende blev forlænget, vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen var vildledende. Energivinduet ApS har betalt en bøde på 80.000 kroner.

Energivinduet ApS har accepteret at betale en bøde på 80.000 kroner for overtrædelse af markedsføringsloven. Det sker, efter Forbrugerombudsmanden sidste år politianmeldte virksomheden.

På hjemmesiden www.danske-vinduer.dk har Energivinduet ApS markedsført sig med tidsbegrænsede rabatter for hele selskabets varesortiment, der udløb efter kort tid. Rabatperioden blev dog hele tiden forlænget, og derfor vurderede Forbrugerombudsmanden, at rabatpriserne reelt ikke var tidsbegrænsede, men udtryk for normalpriser. Den ulovlige markedsføring fandt sted fra november 2016 til februar 2017.

Efter at have modtaget et bødeforelæg betalte Energivinduet bøden i februar, men Forbrugerombudsmanden er først blevet orienteret om bødevedtagelsen for nylig.

Prisoplysninger er en af de væsentligste oplysninger, som en forbruger skal have for at kunne træffe en informeret beslutning om, hvorvidt vedkommende vil foretage et køb. Hvis et produkt bliver markedsført med prismæssige fordele, skal besparelsen derfor være reel og retvisende.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Når Energivinduet lovede forbrugerne, at de fik rabat ved at købe en vare inden for et bestemt tidsrum, så skulle det være en reel rabat. Det var det ikke, da rabatperioden blev ved med at blive forlænget, så der reelt var tale om normalpriser. En sådan markedsføring modtager vi indimellem klager over, og den er naturligvis ulovlig."

Retsgrundlag:

Ifølge markedsføringslovens § 5, sammenholdt med § 8, må erhvervsdrivende ikke anvende vildledende oplysninger, hvis de er egnet til at påvirke forbrugernes købsbeslutning.

Det fremgår af markedsføringslovens § 5, stk. 1, at en erhvervsdrivendes handelspraksis i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde ikke må vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren. Det følger af § 5, stk. 2, nr. 5, at vildledning efter stk. 1 fx kan relatere sig til prisen, den måde, prisen beregnes på, eller en særlig prismæssig fordel.

Ifølge § 8 er det en betingelse for, at der er handlet i strid med § 5, at den pågældende handelspraksis væsentligt forvrider eller vil kunne forventes væsentligt at forvride den økonomiske adfærd hos gennemsnitsforbrugeren eller, hvis den pågældende handelspraksis rettes mod en særlig gruppe af forbrugere, hos et gennemsnitligt medlem af denne gruppe.

Bilag 1 til markedsføringsloven indeholder en liste over specifikke former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive.

Det fremgår af punkt 7 i bilag 1 til markedsføringsloven, at det er vildledende handelspraksis, hvis det i modstrid med sandheden angives, at et produkt kun vil være tilgængeligt i meget begrænset tid, eller at det kun vil være tilgængeligt på visse betingelser i meget begrænset tid, for at fremkalde en umiddelbar afgørelse og fratage forbrugerne tilstrækkelig mulighed for eller tid til at træffe en informeret beslutning.

For yderligere information:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.

 

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.