Skip navigation

Dealsite politianmeldt for at vildlede om priser på hotel- og kroophold

08. juli 2019

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Berlingske Media for at have vildledt om priser på hotel- og kroophold på dealsitet Sweetdeal ved ikke at oplyse, at der kom tillæg oven i prisen.

I sin markedsføring af forskellige hotel- og kroophold har dealsitet oplyst en pris for hotel- og kroophold uden samtidig tydeligt at oplyse om diverse tillæg til prisen, fx miljøtillæg, sæsontillæg og weekendtillæg. Forbrugerombudsmanden vurderer, at det er en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod vildledning og politianmelder Berlingske Media.

Sagen vedrører markedsføring af tilbud (deals) på dealsitet Sweetdeal i perioden fra marts 2018 - november 2018, som Berlingske Media stod bag. Sweetdeal har siden fået ny ejer.

Forbrugerne blev præsenteret for en pris og først oplyst om diverse tillæg længere nede på siden, når de klikkede på knappen ”Læs mere/Læs mindre” eller under fanen ”Vigtig viden.”

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at markedsføringen kunne vildlede forbrugerne til at tro, at tilbuddene var billigere, end de var. Det er desuden Forbrugerombudsmandens opfattelse, at brugen af begrebet ”obligatorisk miljøtillæg” vildledte forbrugerne til at tro, at der var tale om et lovbestemt gebyr, som gæsterne var forpligtet til at betale.

I nogle af tilbuddene kunne man ikke få et kroophold uden at betale et tillæg for obligatorisk slutrengøring og et obligatorisk miljøtillæg per person per nat. Det var derfor slet ikke muligt at få opholdene til den pris, som blev oplyst i tilbuddene på sweetdeal.dk.

I de andre tilbud var det fx forskellige sæson- eller dagsafhængige tillæg eller et miljøtillæg, der blev opkrævet 6 ud af ugens 7 dage. Dealsitet oplyste ikke klart og tydeligt om de forskellige ekstratillæg i tilknytning til prisen.

Dealsitet har i nogle af opslagene oplyst ”pris fra...” på opholdene. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var markedsføringen alligevel vildledende, fordi den oplyste pris kun gjaldt for overnatninger, hvis man fx ankom på en søndag. Så er den oplyste frapris i sin sammenhæng ikke relevant for langt de fleste forbrugere, der ser tilbuddet.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Markedsføring af en pris uden at oplyse om diverse tillæg, der kommer oven i prisen er vildledende markedsføring. Det er til skade for både forbrugerne og de konkurrenter, der sælger samme produkter uden at vildlede om prisen”.

”Dealsitet har efter min vurdering ikke oplyst klart og tydeligt om de ekstra tillæg, der kom oven i prisen på hotel- og kroopholdene. Nogle af opholdene var slet ikke muligt at få til den pris, der stod på sweetdeal.dk. Det er vildledende, og derfor har vi politianmeldt selskabet.”

Markedsføringslovens forbud mod vildledning

Markedsføringslovens § 5 har følgende ordlyd:

”§ 5. En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Stk. 2. Vildledning efter stk. 1 kan relatere sig til et eller flere af følgende elementer:
[…]
5) prisen, den måde, prisen beregnes på, eller en særlig prismæssig fordel,
[…]”

Markedsføringslovens § 6 har følgende ordlyd:

”§ 6. En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Stk. 2. Ved købsopfordringer betragtes følgende oplysninger som væsentlige:
[…]
6) prisen inklusive moms og afgifter og
[…]
Stk. 3. Når produktets art medfører, at prisen ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal den erhvervsdrivende oplyse, hvordan prisen beregnes. Når omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal det oplyses, at disse omkostninger kan forekomme.”

For yderligere information:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.