Skip navigation

Burda Nordic vil tilbagebetale og frafalde yderligere krav i sag om ulovligt telefonsalg

19. december 2019

Forbrugere får deres penge tilbage, efter at de ufrivilligt er blevet bundet til et løbende abonnement på Burda Nordic A/S’ magasiner. Virksomheden har indvilget i at følge Forbrugerombudsmandens anvisning om at tilbagebetale beløb til forbrugerne og frafalde krav.

Burda Nordic har indvilliget i at følge Forbrugerombudsmandens anvisninger i en sag, hvor forbrugere er opkrævet betaling for et løbende abonnement på Burda Nordics magasiner, som forbrugerne ikke havde accepteret. Burda Nordic har oplyst, at de vil

  • tilbagebetale pengene til alle forbrugere, der har gjort indsigelse inden for rimelig tid, medmindre Burda Nordic kan dokumentere, at den pågældende forbruger har indgået en aftale om køb af et produkt.
  • frafalde krav mod alle forbrugere, der har gjort eller gør indsigelse mod, at betale et abonnement uagtet beløbets størrelse, medmindre Burda Nordic A/S kan dokumentere, at den pågældende forbruger har indgået en aftale om køb af et produkt, og
  • frafalde krav mod alle forbrugere, der har modtaget et eller flere blade uden at have betalt, medmindre Burda Nordic A/S kan dokumentere, at den pågældende forbruger har indgået en aftale om køb af et produkt.

Burda Nordic har gennem et bestemt telemarketingselskab vildledt forbrugere til at tegne løbende abonnementer på selskabets magasiner. 

Klagerne blev ringet op af en telefonsælger fra et telemarketingselskab, som fortalte, at de var gået videre til finalen i en konkurrence. Telefonsælgeren bad forbrugerne bekræfte deres mail og adresse i tilfælde af, at de skulle vinde præmien. Desuden tilbød sælgeren forbrugerne en smagsprøve på to magasiner for 99 kroner uden binding.

Efterfølgende modtog forbrugerne magasiner fra Burda Nordic med tilhørende girokort på 99 kroner for 2 magasiner. Den tredje måned blev der opkrævet yderligere 225 kroner, fordi et løbende abonnement begyndte, selvom forbrugerne ikke var blevet oplyst om, at der var tale om et løbende abonnement.

Forbrugerombudsmanden kunne ved en gennemgang af en række lydfiler med optagelse af telefonsamtaler mellem forbrugerne og Burda Nordic konstatere, at Burda Nordic undlod at oplyse forbrugerne om, at hensigten med telefonsamtalerne var at sælge løbende abonnementer. I telefonsamtalerne drejede sælgerne bevidst fokus hen på deltagelsen i en konkurrence med en forkert oplysning om, at forbrugerne var gået videre. Det fjernede fokus fra det reelle formål med telefonsamtalen, som var at sælge abonnementer på magasiner.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at ingen af de 22 forbrugere, der har klaget, havde indgået en aftale om et løbende abonnement.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard-Nielsen siger:

”Når en virksomhed engagerer et telemarketingsselskab til at markedsføre sine produkter, så har virksomheden ansvaret for, at telemarketingsselskaberne markedsfører produkterne inden for lovens rammer. Det er ikke sket her, hvor forbrugere er blevet opkrævet betaling for løbende abonnementer på Burda Nordics magasiner uden at have accepteret dette.”

”Det er positivt, at Burda Nordic har meldt klart ud, at de vil følge mine anvisninger, så de forbrugere, som uforvarende er blevet bundet af et abonnement, kan slippe ud af det uden tab.”

Læs den første pressemeddelelse om sagen her

Sagsnummer: 18/07907

For yderligere information:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.