Forbrugerombudsmanden advarer mod aktuelle abonnementsfælder

27. august 2018

Gratis fly- eller biografbilletter, en mobiltelefon og gavekort til Bilka eller Netto bliver i øjeblikket brugt som lokkemiddel til abonnementsfælder. Forbrugerombudsmanden har modtaget en række henvendelser fra folk, som er blevet snydt til at indtaste deres betalingsoplysninger, hvorefter de er blevet bundet til et omkostningsfuldt abonnement.

Der florerer i øjeblikket abonnementsfælder på internettet.

Forbrugerne bliver både på hjemmesider, via sms-beskeder og e-mails tilbudt billige flybilletter, gratis billetter til biografen og gavekort til Netto eller Bilka. Forbrugerombudsmanden advarer mod fælderne og opfordrer forbrugerne til at være varsomme.
Forbrugerne oplyser, at de blev bedt om at indtaste deres betalingsoplysninger, da forbrugerne selv skulle betale for fragtomkostningerne. Efter-følgende opdagede forbrugerne, at de ved at takke ja til tilbuddet blev bundet til et abonnement hos blandt andre seriousdating.net eller budgetbear.net.

Forbrugerombudsmanden undersøger og gennemgår i øjeblikket de klager, som vi har modtaget.
Forbrugerne er bl.a. stødt på de falske tilbud på hjemmesiden dagligenyheder.com, Instagram og Facebook.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Vi opfordrer forbrugerne til at være ekstra kritiske over for de tilbud, de benytter - særligt hvis de samtidig skal give deres betalingsoplysninger.”

Bilka

Netto 1

Netto 2

Netto 3

Netto 4

 

Gode råd til at undgå at gå i fælden
Der er forskellige tips til at finde ud af, om et tilbud er ægte eller falsk:
• Læs betingelser og vilkår igennem
• Vær særlig varsom ved krav om betaling
• Tjek felter, som er krydset af på forhånd
• Tjek afsenderen. Hvis du ser et blåt eller gråt flueben på en Face-bookside eller en Instagramprofil, betyder det, at afsenderen er verificeret af Face-book/Instagram, og at der derfor er tale om en autentisk side eller profil.
• Tjek, om der findes anmeldelser af virksomheden

Gode råd til forbrugere, der er blevet snydt:
• Kontakt firmaet med det samme. Meddel at:
o du ikke mener, I har indgået en aftale
o aftalen er ugyldig
o at du vil have dine penge tilbage
• Derudover skal du straks kontakte din bank, hvis du uberettiget har fået trukket penge fra din konto. Banken kan i visse tilfælde tilbageføre dine penge uden om den erhvervsdrivende.

For yderligere oplysninger, kontakt:
Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

Sidst opdateret: 27. august 2018

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.