Databeskyttelsesforordningens betydning for samtykker til markedsføring

25. maj 2018

Forbrugerombudsmanden har fået en række henvendelser og spørgsmål om markedsføringsloven og den nye databeskyttelsesforordning, der træder i kraft den 25. maj 2018. Hvis en virksomhed allerede overholder markedsføringsloven i forhold til sine abonnenter, er den godt på vej.

I dag træder den nye databeskyttelsesforordning i kraft. Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med markedsføringsloven, har i den anledning fået en række spørgsmål fra virksomheder og brancheorganisationer om, hvilken betydning forordningen har for virksomheders samtykker til at sende markedsføring.

Hvis en virksomhed har indhentet samtykke til at sende markedsføring, og samtykkerne overholder reglerne i markedsføringsloven, behøver virksomheden ikke gøre noget. Virksomheden kan fortsætte med at bruge samtykkerne til at sende markedsføring. Der er dog ikke noget i vejen for, at virksomheden sender en mail ud og oplyser om sin persondatapolitik. Virksomheden kan samtidig gøre opmærksom på, at samtykket til markedsføring kan trækkes tilbage.

Når en virksomhed fremadrettet indhenter samtykke til at sende markedsføring, skal virksomheden være opmærksom på, at det skal stå i samtykketeksten, at samtykket kan trækkes tilbage.

Forbrugerombudsmanden forklarer nærmere om reglerne for elektronisk markedsføring og betydningen af databeskyttelsesforordningen her 

Forbrugerombudsmanden og Datatilsynet forventer inden længe at ud-sende en vejledning, der indeholder eksempler på, hvordan du kan udforme en samtykketekst, så den både overholder markedsføringsloven og databeskyttelsesforordningen.

Du kan også læse om databeskyttelsesforordningen på Datatilsynets hjemmeside 

For yderligere information, kontakt:
Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.