Forbudt at opkræve gebyr for betaling med kontanter

07. maj 2018

Det er i strid med god skik, hvis en forretning lægger et gebyr oveni i prisen, når en forbruger ønsker at betale med kontanter, allerede fordi kontanter skal omsættes til deres pålydende værdi.

En virksomhed ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, om virksomheden måtte opkræve et gebyr for at modtage betaling med kontanter. Virksomheden ønskede at opkræve et gebyr for at nedsætte omkostninger og sikkerhedsrisici forbundet med at modtage betaling med kontanter.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil opkrævning af et gebyr for betaling med kontanter betyde, at forbrugerne reelt skal betale mere for det, de køber, og det vil være i strid med god erhvervsskik, jf. markedsføringslovens § 4. Kontanter skal omsættes til deres pålydende værdi. Det fremgår blandt andet af en rapport fra Betalingsrådet fra 2016 om kontanters rolle i samfundet. Betalingsrådet er etableret af Nationalbanken.

Forbrugerombudsmandens vurdering er også baseret på betalingslovens § 81, der sikrer retten til at betale med kontanter. Lovgiver har med bestemmelsen netop taget højde for hensynet til at nedbringe risikoen for røveri ved at tillade forretninger at afvise betaling med kontanter mellem kl. 22.00 og 06.00.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Flere vælger at betale med betalingskort, MobilePay eller anden elektronisk betalingsløsning, når de handler. Det ændrer dog ikke på, at man fortsat skal kunne betale med kontanter, uden at det gør købet dyrere.”

”En forretning må godt afvise at modtage kontanter om natten. Ønsker en forretning at hindre røverier om natten, må det derfor ske ved at lade være med at tage imod kontanter og ikke ved at gøre det dyrere for forbrugerne at betale med kontanter.”

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden