Reviderede anbefalinger til influenter

14. december 2017

Forbrugerombudsmanden er klar med en ny version af de gode råd, der skal hjælpe influenter med at overholde forbuddet mod skjult reklame.

Forbrugerombudsmanden har offentliggjort en revideret version af de gode råd til bloggere - og andre influenter. Revideringen kommer som følge af den nye markedsføringslov, som trådte i kraft den 1. juli 2017, og hvor bestemmelsen om skjult reklame blev ændret. Den nye bestemmelse står i § 6, stk. 4.

Med den tidligere markedsføringslov var det et krav, at der var en aftale mellem den virksomhed, der blev eksponeret og den, der stod for eksponeringen, fx en influent. Dette krav gælder ikke længere. Det afgørende er derimod, om der er en ”kommerciel hensigt”.

Rådene hedder nu ”Gode råd til influenter om skjult reklame”.

Det fremgår blandt andet, at Forbrugerombudsmanden anbefaler, at reklamer bliver tydeligt markeret med ordene ”Reklame” eller ”Annonce”.

Derimod anbefaler Forbrugerombudsmanden ikke længere ordet ”sponsoreret” som reklamemarkering over for voksne. Det skyldes, at medierne smelter sammen, så indhold kan blive omfattet af forskellige regelsæt.

I radio- og fjernsynslovgivningen er ordet ”sponsoreret” fx ikke en reklamemarkering, og en virksomhed, der har sponsoreret fx en tv-udsendelse, må ikke have haft bestemmende indflydelse på indholdet eller blive promoveret. Derfor vil brugen af ordet ”sponsoreret” på sociale medier kunne skabe begrebsforvirring og kunne medvirke til, at forbrugere tror, at en sponsor ikke har haft indflydelse på indholdet, selvom sponsoren netop har haft indflydelse.

Med de gode råd følger også en række svar på spørgsmål, som Forbrugerombudsmanden har fået om reklame på sociale medier.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Der må ikke være tvivl hos den, der læser et indlæg eller ser en video, om det er en reklame.”

”Vi får mange spørgsmål fra influenter, der synes, det er svært at forstå og efterleve loven. Vi håber, at de reviderede gode råd kan hjælpe influenter med at forstå reglerne bedre, så det bliver lettere at overholde forbuddet mod skjult reklame.”

En overtrædelse af loven kan medføre bøde for en erhvervsdrivende.

Læs Gode råd til influenter om skjult reklame her

Læs Ofte stillede spørgsmål og svar om reklame på sociale medier her

MARKEDSFØRINGSLOVENS § 6, STK. 4

Der står i markedsføringslovens § 6, stk. 4, at erhvervsdrivende klart skal oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

Sidst opdateret: 14. december 2017

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.