Ny kvikguide fra Forbrugerombudsmanden om forbuddet mod reklame for e-cigaretter

19. december 2017

Det er ikke tilladt at reklamere for e-cigaretter. Forbrugerombudsmanden offentliggør nu en kvikguide med spørgsmål og svar på området.

Det er ulovligt at reklamere for e-cigaretter, men man må gerne sælge dem. Forbrugerombudsmanden har modtaget en række henvendelser fra virksomheder, som er usikre på, hvor omfattende reklameforbuddet er. Derfor offentliggør Forbrugerombudsmanden nu en kvikguide med spørgsmål og svar om forbuddet mod at reklamere for e-cigaretter.

Ifølge loven er det tilladt at sælge e-cigaretter uden nikotin. E-cigaretter med en genopfyldelig tank og e-væsker med nikotin kan sælges, hvis de er anmeldt til Sikkerhedsstyrelsen.

Det er dog ikke tilladt at reklamere for, at man sælger e-cigaretter eller væske, hverken med eller uden nikotin.

Reklameforbuddet gælder alle steder, fx på internettet og i trykte medier samt på skilte og digitale skærme, på gaden og på butiksfacader.

Dermed er det også begrænset, hvad en butik, som forhandler e-cigaretter, må hedde. Forbrugerombudsmandens kvikguide hjælper med at afklare detaljerne i en række spørgsmål på området.

Det er § 16 i lov om elektroniske cigaretter, der fastslår reglerne på om-rådet. Den indledende lovtekst lyder ”Der må ikke reklameres for elek-troniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin over for offentligheden.”

En overtrædelse af loven kan medføre bøde for en erhvervsdrivende.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Folketinget har lagt vægt på det sundhedsmæssige aspekt, da de forbød reklame for e-cigaretter, og når der er indført et forbud, skal det selvføl-gelig overholdes.”

”Nu håber vi, at den nye kvikguide med spørgsmål og svar kan hjælpe virksomheder, som forhandler e-cigaretter, med at forstå omfanget af reklameforbuddet.”

Læs kvikguiden her

LOV OM ELEKTRONISKE CIGARETTER M.V. § 16:

”§ 16. Der må ikke reklameres for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin over for offentligheden.
Stk. 2. Ved reklame forstås enhver handling i erhvervsøjemed, som har til formål at fremme salget af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin, eller som har dette som en direkte eller indirekte virkning.
Stk. 3. Ved offentligheden forstås alle borgere med undtagelse af personer, der beskæftiger sig erhvervsmæssigt med produktion, import eller salg af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin.”

Der gælder et tilsvarende reklameforbud for tobaksvarer.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

Sidst opdateret: 19. december 2017

Kunne du bruge siden?