MetroXpress ændrer praksis for reklamemarkering efter forhandling med Forbrugerombudsmanden

24. oktober 2017

Gratisavisen MetroXpress havde vist virksomheders logoer i forbindelse med artikler. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var det ikke tydeligt for læseren, at hensigten med artiklerne var at reklamere for virksomhederne. Teksterne var derfor ikke markeret tilstrækkeligt tydeligt som annoncer.

Forbrugerombudsmanden konstaterede i foråret 2017, at MetroXpress bragte artikler med annoncørers logoer placeret i forbindelse med artiklerne. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var det ikke tydeligt for læserne, om annoncørerne havde betalt for at få artiklerne bragt, selv havde skrevet dem eller om artiklerne var redaktionelt stof.

MetroXpress oplyste, at nogle af artiklerne var skrevet eller betalt af de virksomheder, hvis logo var vist, mens en enkelt artikel var redaktionel, men sponsoreret af en virksomhed.

Efter markedsføringsloven skal det være tydeligt for læseren, når der er kommercielle hensigter bag en tekst. Ellers kan læseren blive vildledt.

Forbrugerombudsmanden har haft en konstruktiv dialog med MetroXpress, som har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at avisen fremover vil markere annoncer tydeligt og adskille dem fra redaktionelle artikler, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår der er kommercielle interesser bag gratisavisens tekster.

Forbrugerombudsmanden har tidligere været i dialog med andre medier om markering af annoncørbetalt indhold.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Det er vigtigt for vores tillid til medierne, at de efterlever markedsføringslovens krav om at markere annoncer tydeligt og adskille redaktionel tekst fra annoncer. Derfor har Forbrugerombudsmanden fortsat fokus på at håndhæve forbuddet mod skjult reklame.”

”Hvis en tekst er betalt af en virksomhed, skal det tydeligt fremgå af teksten. Som læsere skal vi vide, om vi læser en redaktionel artikel eller en annonce.”

”Vi har haft en god dialog med MetroXpress om, hvordan annoncørbetalte tekster kan markeres for at gøre det tydeligt for os læsere, at en virksomhed har betalt for eller selv har udarbejdet en tekst til gratisavisen.”

Efter Forbrugerombudsmandens praksis er der følgende krav til markering af tekster med en kommerciel hensigt:

  • Hvis en tekst er betalt eller leveret af en annoncør, og annoncørens navn eller logo bliver vist i forbindelse med teksten, vil teksten være reklame for virksomheden,
  • hvis en tekst fremstår som redaktionel, er visning af en annoncørs logo eller en ikke iøjnefaldende markering med ”annonce” ikke i sig selv en tilstrækkelig reklamemarkering,
  • det er i strid med god markedsføringsskik, hvis en annoncørs navn eller logo er placeret på en måde, så det ikke er tydeligt for læseren, om en tekst er reklame eller redaktionelt stof, og
  • det skal være tydeligt i toppen af en tekst, hvis der er en kommerciel hensigt, så læseren er klar over det, når læseren vælger at læse teksten.

Markedsføringslovens § 6, stk. 4:

”En erhvervsdrivende skal klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.

For yderligere oplysninger:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat, tlf. 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?