Garantier må ikke kunne misforstås

06. december 2017

Nordea Finans har efter dialog med Forbrugerombudsmanden ændret navnet på en bilforsikring, der har været markedsført som ”7-ÅRS GARANTIEN”. Betegnelsen kunne give forbrugerne et fejlagtigt indtryk af, at forsikringen gav en selvstændig dækning i syv år.

Nordea Finans har givet Forbrugerombudsmanden tilsagn om at ophøre med at markedsføre en kombineret kreditaftale og tillægsforsikring i forbindelse med bilkøb som ”7-ÅRS GARANTIEN”.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over markedsføringen og vurderede, at den kunne være vildledende. Det skyldes, at alle nye biler i praksis sælges med mindst to års fabriks- eller forhandlergaranti, og forsikringen i henhold til aftalevilkårene først træder i kraft ved udløbet af fabriks- eller forhandlergarantien, men udløber 7 år (eller 150.000 km) efter købet af bilen. I disse tilfælde giver forsikringen dermed reelt kun 5 års dækning.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Vi har undersøgt forsikringen og kan konstatere, at der ikke var overensstemmelse mellem det, som markedsføringen lovede, og det som forbrugerne rent faktisk får.

Det er vigtigt, at et produkt ikke markedsføres som en 7 års-garanti, hvis produktet reelt ikke giver en selvstændig dækning i 7 år. Det gælder ikke mindst ved markedsføringen af biler, som for de fleste forbrugere er en af de største økonomiske dispositioner, de foretager.

Vi har haft en god dialog med Nordea Finans om sagen, som har valgt at ændre sin markedsføring.”

Forbuddet mod vildledning

Efter markedsføringslovens § 5, stk. 1, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte. Det fremgår endvidere af § 5, stk. 2, nr. 3, at vildledningen kan relatere sig til omfanget af den erhvervsdrivendes forpligtelser.

J. nr. 16/01723

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?