Forbrugere blev vildledt om internethastighed

18. december 2017

Forbrugerombudsmanden indskærper over for Hiper A/S, at virksomheden skal ændre sin markedsføring af bredbånd. Hiper kan tilbyde en bredbåndshastighed med 1000 Mbit, men kun ganske få kan modtage så hurtig en forbindelse. Dette var ikke tydeligt oplyst i markedsføringen, som derfor var vildledende.

Hiper markedsførte sit fiberbredbånd med angivelsen: ”Du kan få Danmarks hurtigste internetforbindelse. Hele 1000 Mbit den ene vej og 1000 Mbit den anden”.

Men kun ganske få forbrugere kan udnytte et bredbånd med en kapacitet på 1000 Mbit begge veje. Selv om Hiper kan levere en sådan hastighed ”til stikket”, er det i praksis kun muligt at modtage og dermed anvende den markedsførte datahastighed på 1000 Mbit/s ved brug af særligt udstyr og under særlige forhold.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at hastigheden på internettilslutning er væsentlig for forbrugerens valg af leverandør. Hvis de markedsførte hastigheder kun kan opnås under særlige omstændigheder, skal det derfor fremgå klart og forståeligt.

Det gjorde det ikke i Hipers markedsføring, og derfor indskærper Forbrugerombudsmanden, at selskabet tydeligt og udtrykkeligt skal oplyse de væsentlige forbehold i forhold til udsagnet om upload/download hastigheden på 1000 Mbit.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Hastigheden på en internettilslutning er væsentlig for forbrugerens valg af leverandør. Hipers tilbud om høj internethastighed er det kun de færreste, som kan udnytte. Det er derfor en vigtig oplysning for forbrugerene, for hvis de ikke kan modtage produktet, er de jo lige vidt”.

Hiper har efterfølgende tilrettet sin markedsføring.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

J.nr. 17/02414

Sidst opdateret: 18. december 2017

Kunne du bruge siden?

Forbrugerombudsmanden