Direktør idømt bøde for spam

04. december 2017

Københavns Byret har idømt en tidligere direktør en bøde på 50.000 kroner for at have sendt 369 mails ud til forbrugere, som ikke havde sagt ja til at modtage dem. Ifølge markedsføringsloven er der tale om spam. Direktøren blev udelukkende dømt på grundlag af klager til Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i juni 2016 et anpartsselskab og selskabets direktør personligt for overtrædelse af markedsføringslovens § 10, stk. 1. Selskabet sendte adskillige uanmodede mails med forskellige tilbud til en række forbrugere i 2014 og 2015. Én person alene modtog 267 mails fra selskabet uden at have ønsket dem.

Selskabet blev senere taget under konkursbehandling, og anklagemyndigheden frafaldt derfor tiltalen mod selskabet, men fastholdt sagen mod den tidligere direktør.

Den tidligere direktør udeblev fra domsforhandlingen, men blev af retten idømt en bøde på 50.000 kroner for at have sendt 369 mails til forbrugerne. Ved fastsættelse af bødens størrelse lagde retten vægt på grovheden og omfanget af sagen.

Indholdet af de mange forskellige mails varierede blandt andet fra tilbud om at spille Lotto for 2 kroner, købe iPhones for 19 kroner, billige eller gratis Viaplay og Spotify-abonnementer, gratis tagtjek og tilbud om ikke-eksisterende gavekort til IKEA samt om gratis høreapparater. Alle tilbuddene var tilsyneladende falske.

Forbrugerombudsmanden havde modtaget adskillige klager fra forbrugere, som havde fået de uønskede mails. Retten vurderede, at det anseelige antal klager til Forbrugerombudsmanden var tilstrækkeligt bevis i sagen.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Forbrugerne skal selv kunne vælge, hvem de vil modtage tilbud og nyhedsbreve fra. Derfor må virksomheder ikke sende e-mails til forbrugerne uden forbrugernes samtykke. Det er strafbart.”

Efter markedsføringslovens § 10, stk. 1, må en erhvervsdrivende ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil.

Har du også fået tilsendt spam, kan du klage i en af disse mail-postkasser afhængigt af, om henvendelsen kom fra Danmark eller udlandet: dansk@spamklage.dk eller int@spamklage.dk.

Se også denne side om, hvordan du skal forholde dig til spam.

For yderligere oplysninger:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.

Sidst opdateret: 04. december 2017

Kunne du bruge siden?