Datingside idømt bøde på 50.000 kroner

21. juli 2017

Retten i Viborg har idømt Babel ApS, der står bag datingsiden single.dk, en bøde på 50.000 kroner for vildledning i forbindelse med markedsføringen af et såkaldt Guldmedlemskab. Ud over bøden på 50.000 kroner konfiskeres 10.000 kroner i udbytte fra den ulovlige markedsføring.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i juli 2014 Babel ApS for vildledende markedsføring. I en annonce på single.dk lovede selskabet forbrugerne, at de kunne prøve et guldmedlemsskab til datingsiden i syv dage for 19 kroner. ”INGEN BINDING” stod der i annoncen.

Forbrugere, der klikkede på annoncen, blev ledt hen på en betalingsside, hvor ”ingen binding” igen fremgik, ligesom der stod, at medlemsskabet kunne ”opsiges når som helst.” Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse skulle det forstås som om, forbrugerne til hver en tid kunne komme ud af aftalen, uden at det kostede dem noget.

Ved at takke ja til tilbuddet indgik forbrugerne dog en aftale om et løbende abonnement til 45 kroner per uge efter de første syv dage med en bindingsperiode på 10 uger, medmindre de nåede at opsige medlemskabet inden for de første syv dage.

Forbrugerne fik ikke penge tilbage for det forudbetalte medlemskab, hvis de opsagde medlemsskabet inden for bindingsperioden på de 10 uger.

I sin dom slår retten blandt andet fast, at begge udsagn var vildledende og egnede til at påvirke forbrugernes beslutning om at købe et medlemskab.

Retten slår også fast, at den fortjeneste, som selskabet har haft ved de ulovlige handlinger, kan konfiskeres.

Forbrugerombudsmanden kunne kun bevise, at single.dk havde anvendt annoncen i én dag i 2013. Det blev virksomheden idømt en bøde på 50.000 kr. for.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Dommen er et eksempel på, at erhvervsdrivende ikke må lokke forbrugere til med gode tilbud, som der ikke er realitet i.”

”I denne sag vildledte Babel ved at love forbrugerne ”ingen binding”, når forbrugerne faktisk netop blev bundet til et abonnementet i 10 uger. Desuden var det vildledende, at Babel oplyste, at medlemsskabet kunne opsiges når som helst, når forbrugerne blev bundet til at betale for hele bindingsperioden.”

J. nr. 13/07370

For yderligere oplysninger:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.

Sidst opdateret: 21. juli 2017

Kunne du bruge siden?