Sammenhæng mellem tekst og billede

Det er ulovligt at kombinere en reklames tekst/speak og billede, så forbrugeren får et fejlagtigt indtryk af, hvilket produkt der sælges til den oplyste pris, eller hvor mange penge, der er at spare.

Når en virksomhed bruger billeder i sin markedsføring af et produkt, skal der være en direkte overensstemmelse mellem billedet og den tekst eller speak, der bliver bragt i forbindelse med billedet.

Det er ulovligt at vildlede forbrugeren ved at kombinere tekst og billede, så det giver kunden et fejlagtigt indtryk af, at prisen er lavere, end den faktisk er, eller at tilbuddet omfatter en anden eller bedre vare.

Hvis der ikke er en direkte overensstemmelse mellem tekst/speak og billede, skal det på andre måder tydeligt oplyses, hvilken vare der kan købes til den oplyste pris eller med den angivne besparelse.

Hvis fx et billede af et spisebord med seks stole bliver brugt i en reklame for et spisebord med fire stole, skal virksomheden i den medfølgende tekst/speak eller med andre metoder gøre det klart, at det er et bord med fire stole, der kan fås til den oplyste pris.

Annonceringen som helhed må ikke være vildledende, og den må ikke skabe tvivl om, hvor meget af det på billedet, der er omfattet af den oplyste pris.

Indeholder billedet eksempelvis en bil med soltag, anhængertræk, en særlig lakering og GPS, mens den oplyste pris dækker over en standardmodel uden ekstraudstyr, skal forbrugeren gøres tydeligt opmærksom på det.

Læs om priser med moms >
Læs om diskrimination i priser >

Læs Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring (PDF)

Kunne du bruge siden?