Regler om tilbud og udsalgspriser

Reglerne for tilbuds- og udsalgspriser skal sikre, at forbrugerne bliver korrekt oplyst om, hvor mange penge de kan spare, og om der er begrænsninger på at kunne købe varen til tilbudsprisen. Vildledende markedsføring er ikke tilladt.

Tilbudspriser

30. marts 2017

Før-/nu-priser kan bruges til at fortælle forbrugerne, hvor meget de kan spare på et tilbud eller udsalg. Sammenligningen skal dog afspejle en reel besparelse og må ikke være kunstig.

Ophørs- og flytteudsalg

30. marts 2017

Ophørs- og flytteudsalg må kun finde sted, når der faktisk er tale om, at forretningen lukker eller flytter. Virksomheden kan blive afkrævet dokumentation for, at udsalget er lovligt.

Slagtilbud

30. marts 2017

Ved slagtilbud skal det tydeligt oplyses, hvis der er en risiko for, at der ikke er nok varer til at møde efterspørgslen. Læs også om mængdebegrænsning og at markedsføre noget som gratis.

Sammenhæng mellem tekst og billede

30. marts 2017

Det er ulovligt at kombinere en reklames tekst/speak og billede, så forbrugeren får et fejlagtigt indtryk af, hvilket produkt der sælges til den oplyste pris, eller hvor mange penge, der er at spare.