Sådan kan virksomheder henvende sig lovligt


For at kunne henvende sig lovligt til en forbruger for at sælge sine varer eller markedsføre sig, skal virksomheder have forbrugerens samtykke, dvs. deres godkendelse til, at virksomheden henvender sig.

Når en virksomhed gerne vil henvende sig elektronisk eller telefonisk til en forbruger for at sælge eller markedsføre enten sig selv eller sine varer/ydelser, skal virksomheden først have forbrugerens samtykke, dvs. godkendelse til, at virksomheden henvender sig. Elektroniske henvendelser foregår fx via mail, sms, mms, fax, mm.

Med et samtykke undgår virksomheden at bryde reglerne om uønskede telefoniske henvendelser og reglerne om spam. Spam er uønskede elektroniske henvendelser fra virksomheder til forbrugere, som har til formål at øge kendskabet til virksomheden eller sælge dens varer/ydelser.

Læs om spam >

Krav til at indhente et samtykke

Forbrugere og andre modtagere kan give deres accept (samtykke) til, at en bestemt virksomhed må kontakte dem. Der findes dog nogle krav til, hvordan en virksomhed kan indhente denne accept.

  • Det skal være klart og tydeligt for forbrugeren og andre modtagere, at han/hun siger ja tak til at modtage henvendelser, der har til formål at sælge varer eller brande en virksomhed. Det må derfor ikke være skjult, sløret og uklart eller gemt i konkurrencer, handelsvilkår, betingelser eller lignende.
  • Forbrugeren og andre modtagere skal aktivt sige ja. Det er ikke nok at henvise til virksomhedens generelle vilkår, hvor kunderne kan læse, hvad de siger ja til. Det skal fremgå tydeligt der, hvor forbrugeren giver sine oplysninger, og kunden skal aktivt krydse et ”ja tak” af. Et afkrydsningsfelt må altså ikke være afkrydset på forhånd.
  • Forbrugeren og andre modtagere skal kende navnet på den virksomhed, som gerne vil kontakte kunden. Hvis en virksomhed indhenter et samtykke til, at flere virksomheder må kontakte forbrugeren, så skal det oplyses klart, hvem disse virksomheder er.
  • Før forbrugeren eller andre modtagere giver sin accept, skal det tydeligt oplyses, hvordan forbrugeren kan blive kontaktet. Dvs. om virksomheder ringer, sender en mail eller en sms. Det betyder også, at hvis en virksomhed indhenter et samtykke til at måtte ringe til en forbruger, må der ikke også sendes en e-mail til forbrugeren.

Man kan ikke give en godkendelse på andres vegne. Det betyder fx, at hvis en forbruger siger til en virksomhed, at forbrugerens ven kunne være interesseret i at høre mere om virksomheden, så vil det alligevel ikke være lovligt for virksomheden kontakte vennen.

Nemt og gratis at fortryde et ”ja tak”

En modtager, der tidligere har accepteret at modtage elektroniske reklamer eller telefonopkald fra virksomheder, kan godt trække sin accept tilbage.

Samtlige af virksomhedens elektroniske henvendelser skal indeholde specifikke oplysninger om, hvordan modtageren kan frabede sig fremtidige henvendelser, dvs. trække sin godkendelse tilbage.

Det skal være nemt for forbrugeren og andre modtagere at trække sit samtykke tilbage, og virksomheden må ikke kræve gebyrer. En nem adgang til at fortryde et ”ja tak” kan fx være et frameldelseslink i mailen eller oplysning om en mailadresse, som modtageren kan skrive til for at trække sit samtykke tilbage.

Læs om breve og reklamer i postkassen >

 

Kunne du bruge siden?