Bloggere og skjult reklame

Det skal være tydeligt for forbrugere, hvornår der er tale om en reklame på internettet. Det gælder især, hvis børn og unge er i målgruppen. Bloggere skal markere indlæg som reklamer, hvis de er lavet efter aftale med en virksomhed.

Mange virksomheder benytter sig af underholdning, såsom konkurrencer og spil, i deres online markedsføring, men det kan  være svært for forbrugere at skelne, hvor grænsen går mellem underholdning og reklame.

Der skal være en klar adskillelse mellem underholdning og markedsføring og virksomheder skal også ved brug af online markedsføring gøre det tydeligt for modtageren, når der er tale om en reklame, særligt hvis modtagerne er børn og unge.

Reklame skal markeres

Bloggere skal være opmærksomme på, om deres indlæg er reklame. Reklameindlæg skal markeres tydeligt, så læserne ikke er i tvivl om, at indlægget er reklame.

Bloggere omtaler ofte specifikke produkter fx smykker, tøj, boligting, rejser, restaurantbesøg og lignende.

Hvis et indlæg bliver lavet på baggrund af en aftale mellem virksomheden og bloggeren om at fremme kendskabet til virksomheden eller virksomhedens produkter, er der tale om reklame. Det er lovligt at lave den type indlæg, så længe det er tydeligt for læserne, at der er tale om reklame.

Du skal markere hvert enkelt indlæg, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår omtalen er reklame.

Sådan markerer du blogindlægget

En tydelig markering er, at du fx skriver en af følgende tekster øverst i teksten af blogindlægget:

  • ”Reklame”
  • ”Annonce”
  • ”Betalt indlæg”
  • ”Sponsoreret indlæg”

Det er ikke nok fx at markere indlægget med med en lille skriftstørrelse og utydelig farve i slutningen af blogindlægget.

Sådan markerer du på sociale medier

På Youtube eller andre videotjenester skal det tydeligt oplyses, hvis videoen er reklame - både i overskriften eller teksten til videoen og i begyndelsen af videoen ved at skrive ”Reklame” eller ”Denne video er betalt af…”
 
På Instagram vil det være tilstrækkeligt at markere et opslag som reklame ved i starten tydeligt at skrive ”Reklame” eller ”#reklame”.

Hvis Facebook anvendes til at promovere tekstopslag eller videoer med reklame, fx på Instagram eller Youtube, skal facebookopdateringen også tydeligt markeres som reklame. 

Hvornår er et blogindlæg en reklame?

Et blogindlæg eller et opslag på sociale medier er en reklame, hvis du har lavet en aftale med en virksomhed om at omtale dem eller deres produkter.

En aftale kan være stiltiende, mundtlig eller skriftlig, og der skal ikke meget til, før Forbrugerombudsmanden vil vurdere, at I har indgået en aftale, og dit blogindlæg dermed er reklame, som tydeligt skal markeres.

Dit blogindlæg er ikke reklame, hvis du på eget initiativ omtaler et produkt, og du ikke på nogen måde har indgået en aftale med virksomheden om, at du skal omtale produktet.

Eksempler på reklameindlæg

Hvis du har været i kontakt med en virksomhed, og I har talt om, at du omtaler virksomheden eller et af dens produkter på din blog, kan det være nok til, at Forbrugerombudsmanden vil vurdere, at I har indgået en aftale, om end den er stiltiende, dvs. er et udtryk for en uudtalt fælles forståelse. Dermed kan blogindlægget blive anset som reklame, der skal markeres.

Hvis du modtager et produkt fra en virksomhed, der lover at sende dig flere produkter til gengæld for, at du omtaler produktet på bloggen, vil blogindlæg om produkterne være reklame, der tydeligt skal markeres som reklame.

Det er ikke afgørende , om du modtager betaling fra virksomheden for at lave indlægget. Det afgørende er, om du har indgået en aftale med virksomheden om at fremme kendskabet til virksomheden eller virksomhedens produkt.

Gaver og udlån til bloggere

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt dit samarbejde med virksomheder overholder markedsføringsloven, kan du læse mere om bloggere og skjult reklame.

Se Forbrugerombudsmandens ”Gode råd til bloggere om skjult reklame” (PDF) >

Anmeldelser

En anmeldelse er en uafhængig bedømmelse af et bestemt produkt, hvor virksomheden ikke har nogen indflydelse på, hvordan anmeldelsen bliver gennemført, eller hvad resultatet bliver.

Virksomheder kan godt sende gaver til bloggere, uden at en efterfølgende omtale nødvendigvis er reklame, der skal markeres. Dette gælder, hvis der er tale om en anmeldelse.

Der er dog en række krav, der skal være opfyldt, for at en anmeldelse af et produkt ikke anses som reklame.

  1. Bloggen skal være en anmeldelsesblog, som kun indeholder anmeldelser inden for et afgrænset område, eller hvor anmeldelserne tydeligt er adskilt fra bloggens øvrige indhold.
  2. Anmeldelserne skal være udtryk for en særlig viden eller interesse, du har for område.
  3. Du modtager ikke penge fra virksomhederne for at anmelde deres produkter.
  4. Du modtager kun det fra virksomheden, der er nødvendigt for, at du kan lave anmeldelsen.


Se ”Gode råd til bloggere om skjult reklame” (PDF) >
Ofte stillede spørgsmål om bloggere og skjult reklame >
Læs mere om skjult reklame >

 

Kunne du bruge siden?