Virksomheder, der markedsfører deres varer og ydelser til forbrugere, skal altid oplyse deres priser med moms. Det gælder både i annoncer, i butikken og på webshoppen.

Momsen skal altid være med i den pris, virksomheder oplyser til forbrugere. Det gælder både i reklamer, på prisskilte, og når virksomheden taler med forbrugeren.

Det kan være strafbart ikke at have momsen med i prisen, også selvom man tydeligt oplyser forbrugeren om, at prisen er uden moms. Det er ikke tilladt at skrive fx ”ekskl. moms” eller ”plus moms”, ligesom det ikke er tilladt at tage et generelt prisforbehold på hjemmesiden, i handelsvilkårene eller i reklamer og annoncer, fx ”alle vores priser er ekskl. moms”.

Prisen med moms skal oplyses første gang, forbrugeren får prisen at vide, og på alle efterfølgende trin i købet. Det er ikke tilstrækkeligt, at momsen først tillægges, når varen ”lægges i kurven” på en webshop, eller når forbrugeren går til kassen for at betale i en fysisk butik.

Virksomheder, der markedsfører sig over for både forbrugere og andre virksomheder, kan vælge at oplyse prisen uden moms, så længe prisen med moms også oplyses samme sted og med samme tydelighed.

 

Læs om sammenligning af priser >

Læs Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring (PDF)

Læs Forbrugerombudsmandens kvikguide "Priser med eller uden moms?"

 

 

Kunne du bruge siden?