Når forbrugere køber varer eller serviceydelser gennem et dealsite, er det som udgangspunkt dealsitet, de indgår en købsaftale med, og som de skal henvende sig til med eventuelle klager eller fortrydelse. Dealsitet er medansvarligt for, at markedsføringen ikke er vildledende.

Når en forbruger køber en vare eller en service på et dealsite, er det som udgangspunkt dealsitet, forbrugeren indgår en aftale med, og ikke den virksomhed (udbyderen), der leverer varen eller servicen. Det betyder, at forbrugeren som udgangspunkt skal henvende sig til dealsitet med eventuelle klager, problemer, fortrydelse af køb mv.

Hvis dealsitet blot ønsker at være mellemmand mellem forbrugeren og udbydernes tilbud, skal dealsitet tydeligt informere forbrugeren om:

  • At dealsitet kun er mellemmand og ikke sælger
  • At det er udbyderen af den konkrete vare eller service, som forbrugeren laver en aftale med
  • At udbyderen, og ikke dealsitet, er ansvarlig for, at aftalen bliver opfyldt

Det er dog afgørende, at forbrugeren har erklæret sig indforstået med ovenstående, og at dealsitet i sin kontakt med forbrugeren tydeligt har ageret som mellemmand og ikke sælger.

Ansvar for vildledende markedsføring

Hvis markedsføringen er vildledende, fx hvis der bliver oplyst for høje førpriser, vil både dealsitet og udbyderen af den konkrete vare eller tjenesteydelse (service) som udgangspunkt være ansvarlige.

Hvis udbyderen har leveret de vildledende oplysninger til markedsføringen, fx en forkert førpris, kan udbyderen som udgangspunkt risikere at blive straffet.

Dealsitet kan også risikere straf for vildledende markedsføring, hvis det vidste eller burde have vidst, at udbyderens oplysninger var forkerte, fx at førprisen var for høj. For at placere ansvaret for vildledningen vil Forbrugerombudsmanden se på, om dealsitet i den konkrete situation har forsøgt at finde ud af, om udbyderens oplysninger var rigtige.

Dealsitet har en undersøgelsespligt, hvilket betyder, at dealsitet har et ansvar for at undersøge, om oplysningerne fra udbyderen af dealen er korrekte.

Indløsningsperiode

Hvis intet andet er aftalt, udløber et værdibevis, der er købt på et dealsite, efter 3 år.

Et værdibevis kan dog have en kortere gyldighedsperiode, og en gyldighedsperiode på over 1 år er normalt rimelig.

Hvis værdibeviset udløber efter mindre end 1 år, skal der ligge særlige omstændigheder til grund for det.

Der skal en konkret vurdering til for at afgøre, hvor lang gyldighedsperioden som minimum skal være. Her skal der bl.a. lægges vægt på, hvad er det for en type vare/service, og om det er muligt for forbrugeren at få pengene tilbage, hvis værdibeviset udløber, inden det bliver brugt.

Læs ofte stillede spørgsmål om dealsites >

Læs notat om dealsites (PDF) >

 

 

Kunne du bruge siden?