Banken hæfter ved nethandel


Forbrugere kan få banken til at tilbageføre pengene til deres konto, hvis de har købt en vare på nettet, som ikke bliver leveret, hvis de har fået leveret den forkerte vare, eller hvis der bliver hævet flere penge fra deres konto, end det er aftalt. Det kaldes charge back.

Forbrugere kan få banken til at tilbageføre pengene til deres konto, hvis de har købt en vare på nettet, som ikke bliver leveret, hvis de har fået leveret den forkerte vare, eller hvis der bliver hævet flere penge fra deres konto, end det er aftalt. Det kaldes charge back.

Når forbrugere køber varer og ydelser ved fjernsalg (fx på internettet), har de en særlig rettighed, fx hvis varen ikke bliver leveret.

Rettigheden kaldes charge-back og betyder, at forbrugerens bank i disse tilfælde enten skal undlade at gennemføre betalingen, eller - hvis betalingen allerede er gennemført - skal føre pengene tilbage til forbrugerens konto.

Reglen om charge back er en del af betalingsloven og gælder varer eller ydelser, der er købt på fx internettet, og hvor betalingen er sket ved brug af fx et dankort, hævekort eller kreditkort.

Hvornår gælder charge back-reglen?

Det er en forudsætning for charge back, at forbrugeren forgæves har kontaktet virksomheden for at få leveret den manglende vare eller få pengene tilbage. Hvis virksomheden efter 14 dage stadig ikke vil betale pengene tilbage, skal forbrugeren snarest muligt kontakte banken.

Reglen gælder, hvis en virksomhed:

  • Slet ikke leverer den vare eller ydelse, forbrugeren har købt
  • Leverer den forkerte vare
  • Hæver flere penge fra forbrugerens konto, end det er aftalt med forbrugeren eller hæver penge på forbrugerens konto uden tilladelse, fx hvis en virksomhed fortsat hæver penge, efter forbrugeren har opsagt sit abonnement.

Læs om klagefrister ved misbrug af dankort >

Hvornår gælder reglen ikke?

Charge back-reglen beskytter ikke ved alle køb over internettet eller telefonen.

Følgende situationer er ikke dækket af charge back-reglerne:

  • Hvis forbrugeren har betalt via bankoverførsel (fx ved brug af indbetalingskort eller Betalingsservice)
  • I visse tilfælde hvis forbrugeren har betalt via netbank
  • Hvis virksomheden er gået konkurs

Virksomheder må dog ikke trække pengene, før varen er sendt til forbrugeren, eller ydelsen er leveret.

Visse kortregler, fx Visa og MasterCard kortregler kan udvide beskyttelsen i betalingslovens charge back-regel.

Banken kan dække tabet ved fejlhævninger på kontoen >
Ofte stillede spørgsmål om uautoriserede hævninger på betalingskort >
Læs om charge back på forbrug.dk >

 

Kunne du bruge siden?