Sag

Opdateret


14/13414

  • 3

Vildledende markedsføring af vin

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var en supermarkedskædes markedsføring af en vin af årgang 2010 vildledende, da det i to varehuse var vinen af årgang 2011, der kunne købes.

En supermarkedskæde havde i to tilbudsaviser samt på et banner og på et skilt i et varehus markedsført en vin af årgang 2010, der dog ikke var tilgængelig i alle supermarkedskædens varehuse, da det i to varehuse var vinen af årgang 2011, og ikke vinen af årgang 2010, der kunne købes.

Dette var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vildledende og i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1.

Markedsføringslovens § 3, stk. 1, har følgende ordlyd:

”§ 3, stk. 1. Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.”

Supermarkedskæden gjorde gældende, at årgang 2011 af vinen efter deres opfattelse kvalitetsmæssigt måtte anses for at være på samme niveau som årgang 2010 af vinen. Dette havde imidlertid efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke betydning for vurderingen af, om markedsføringen var vildledende.