Sag
Opdateret
12/12324
- 3
E-mail om gave mod betaling af porto var vildledende
Hvis formålet med et gaveløfte i en e-mail reelt er at afsætte et betalingsabonnement, skal det fremgå klart og tydeligt af teksten. Ellers vil det være vildledende markedsføring i strid med markedsføringslovens § 3.
En erhvervsdrivende havde sendt en e-mail til en forbruger med følgende indhold:
”Returpakke fra Post Danmark. Fejl i din adresse – pakke kommet retur
Vi har modtaget en forsendelse til dig, retur fra Post Danmark. Dette skyldes en fejl i den adresse vi har på dig, eller du har udfyldt. Forsen-delsen indeholder et [smykke], du har fået i gave. Vi bliver desværre nødt til at bruge 12 kr. i porto for den ekstraforsendelse. Du kan få gensendt præmien ved at klikke her.”
For at få gaven skulle forbrugeren via linket i e-mailen klikke sig ind på en kampagneside for en smykkeklub og betale 12 kroner i porto med sit kreditkort. Ved at betale de 12 kr. blev forbrugeren samtidigt blev tilmeldt et løbende betalingsabonnement af smykkeklubben til 179 kroner om måneden.
Forbrugerombudsmanden fandt at e-mailen var vildledende, fordi der intet stod i mailen om, at der reelt var tale om salg af et abonnement. Den erhvervsdrivende betalte en bøde på 7.500 kr. for den vildledende mail efter at være politianmeldt af Forbrugerombudsmanden.