Skip navigation

Markedsføring af slankeplastre var vildledende

22. marts 2021

Sag

Forbrugerombudsmanden indskærpede over for en erhvervsdrivende, at det er vildledende at skrive, at et slankeplaster øger stofskiftet, hvis den erhvervsdrivende ikke kan dokumentere påstanden.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at en erhvervsdrivende, der solgte skønhedsprodukter, vildledte forbrugerne ved at sælge et slankeplaster med påstanden ”øg dit stofskifte 30 dage”. Den erhvervsdrivende kunne ikke dokumentere, at plastret havde den påståede effekt.

Forbrugerombudsmanden havde modtaget fire klager over markedsføringen af slankeplasteret, der blev solgt på den erhvervsdrivendes hjemmeside. Derfor bad Forbrugerombudsanden den erhvervsdrivende om at dokumentere påstanden om, at plastret kunne øge stofskiftet på 30 dage.

Den erhvervsdrivende oplyste, at den ikke kunne skaffe dokumentation for påstanden og tog derfor produktet af markedet.

Forbrugerombudsmanden indskærpede over for den erhvervsdrivende, at det er vildledende, hvis man anvender faktiske oplysninger i sin markedsføring uden at kunne dokumentere rigtigheden heraf.

Sagsnummer: 20/04279

Lovgrundlag:Legislations Markedsføringsloven 2017 - gældende, Markedsføringsloven 2017 - gældende § 5, Markedsføringsloven 2017 - gældende § 6

KUNNE DU BRUGE SIDEN?