Skip navigation

Brug af fiktive forlagspriser i markedsføring af bøger er ikke tilladt

20. maj 2019

Sag

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at brug af udtrykket ”forlagets pris” i markedsføringen af bøger var vildledende i de tilfælde, hvor bøgerne ikke kunne købes hos forlagene.

En boghandler havde i sin markedsføring sammenlignet sine bogpriser med ”forlagets pris”, selvom mange af bøgerne ikke kunne købes direkte hos forlagene.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende og i strid med markedsføringslovens regler. Baggrunden for dette var, at markedsføringen gav forbrugerne det indtryk, at de kunne spare penge, hvis de valgte at købe bogen hos den pågældende boghandler i stedet for hos forlagene, selv om bøgerne ikke kunne købes på forlagenes hjemmesider.

Boghandleren valgte på baggrund af Forbrugerombudsmandens henvendelse at tilrette sin markedsføring, så de ikke længere brugte udtrykket ”forlagets pris” i sin markedsføring.

Sagsnummer: 18/05130

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2017 - gældende § 5

Kunne du bruge siden?