Skip navigation

Betegnelsen ”økologisk” for oeko-tex-mærket børnetøj var vildledende

19. december 2017

Sag

Det var vildledende, at et supermarked markedsførte børnetøj, der ikke var økologisk, med betegnelsen ”Økologisk velvære”.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over, at et supermarked markedsførte oekotex-certificeret børnetøj i deres tilbudskatalog med betegnelsen ”Økologisk velvære”.

Supermarkedet oplyste, at tøjet ikke var økologisk.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at det var vildledende og i strid med markedsføringslovens § 5, stk. 1, sammenholdt med § 8, at markedsføre børnetøj, der ikke er økologisk, med betegnelsen ”Økologisk velvære”.

Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne om vildledning over for virksomheden.

Sagsnummer: 16/05359

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2017 - gældende § 5

KUNNE DU BRUGE SIDEN?