Forbrugerombudsmanden modtog klager over, at et teleselskab havde ringet til repræsentanter fra foreninger og klubber uden erhvervsmæssig aktivitet for at sælge mobilabonnementer. Ifølge forbrugeraftalelovens § 6, stk. 1, må virksomheder ikke ringe til ikke-erhvervsdrivende foreninger så som ikke-professionelle sportsklubber med henblik på salg, medmindre de forudgående har givet samtykke til det. Reglen gælder også, selvom foreningen eller klubben er registreret i CVR-registret.
Teleselskabet havde også ringet til en ejer af en enkeltmandsvirksomhed, selv om ejeren havde frabedt sig at blive kontaktet. Markedsføringslovens § 6, stk. 3 giver sådanne erhvervsdrivende ret til at frabede sig at blive kontaktet.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte derfor selskabet september 2013.
Bøden blev fastsat på baggrund af, at teleselskabet samlet havde ringet til fem personer, at det fortsatte med at ringe til flere af personerne, selvom de havde frabedt sig det, og at Forbrugerombudsmanden tidligere havde indskærpet reglerne for telefonsalg over for teleselskabet.