Skip navigation

Tilladt at betinge indmeldelse i fordelsprogram af samtykke til markedsføring

21. juni 2019

Sag

En virksomhed ønskede at betinge indmeldelse i sit fordelsprogram af, at medlemmerne skulle give samtykke til markedsføring. Efter indmeldelsen kunne medlemmet tilbagekalde samtykket uden konsekvenser for medlemskabet. Forbrugerombudsmanden fandt, at samtykket var gyldigt efter markedsføringsloven.

En virksomhed ønskede at indmeldelse i sit fordelsprogram skulle være betinget af, at medlemmerne gav samtykke til at modtage markedsføring fra virksomheden. Medlemmet ville efter indmeldelsen kunne tilbagekalde sit samtykke til markedsføring, uden at det ville have konsekvenser for medlemskabet. Hvis kunderne ikke ønskede at melde sig ind i kundeklubben, kunne de købe hos virksomheden til normalpris.

Et samtykke til at modtage markedsføring skal være specificeret, informeret og frivilligt. Det fremgår af markedsføringslovens § 2, nr. 14.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at fordelsprogrammets bonusser måtte sidestilles med en rabat, og at manglende indmeldelse ikke ville medføre negative konsekvenser. Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at samtykket til at modtage markedsføring fra virksomheden ville være givet frivilligt, selvom indmeldelse i fordelsprogrammet er betinget af, at kunden skal give samtykke til at modtage markedsføring.

Forbrugerombudsmanden bemærkede samtidigt, at selvom indmeldelsen var betinget af et samtykke til markedsføring, skulle samtykket stadig være aktivt. Samtykke-feltet måtte derfor ikke være forhåndsafkrydset.

Sagsnummer: 19/07653

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2017 - gældende §10

Kunne du bruge siden?