Skip navigation

Præmiering ved tip en ven medførte indskærpelse

24. januar 2012

Sag

Forbrugerombudsmanden fandt, at det var i strid med markedsføringslovens § 6 at give brugeren af en rabattjeneste en belønning på 50 kr. for hver ven, som brugeren fik til at købe en rabatkupon.

Brugerne af en rabattjeneste modtog dagligt et nyhedsbrev med tilbud om køb af forskellige rabatkuponer til fx restaurationsbesøg og oplevelser. I nyhedsbrevet var der en funktion, som brugeren kunne bruge til at tippe sine venner om tilbuddene gennem e-mail, Facebook og Twitter, men Forbrugerombudsmanden blev dog opmærksom på, at brugeren af rabattjenesten blev belønnet med 50 kr. for hver ven, som brugeren fik til at købe en rabatkupon.

Forbrugerombudsmanden henledte derfor udbyderens opmærksomhed på, at det er i strid med markedsføringslovens § 6 at præmiere forbrugeren for at benytte en tip en ven funktion, hvis modtageren af mailen ikke har anmodet om at få reklamen. Forbrugerombudsmanden henviste samtidigt til, at en erhvervsdrivende kan straffes for at overtræde markedsføringslovens § 6, hvis den erhvervsdrivende benytter en ikke-erhvervsdrivende til at foretage en handling, som den erhvervsdrivende ikke selv må foretage.

Udbyderen var dog blevet opmærksomme på den ulovlige funktion inden Forbrugerombudsmandens henvendelse og kunne derfor oplyse, at præmieringen allerede var fjernet fra tip en ven funktionen, og at der udelukkende manglede nogle få grafiske ændringer på hjemmesiden. Sagen blev derfor afsluttet med en indskærpelse om ikke at præmiere ved tip en ven funktioner i fremtiden.

Sagsnummer: 11/09021

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2012 - ophævet § 6

Sidst opdateret: 09. februar 2012

KUNNE DU BRUGE SIDEN?