Skip navigation

Markedsføring sendt via InMails på LinkedIn er elektronisk post

11. september 2018

Sag

En virksomhed ønskede at markedsføre sin blog over for LinkedIn-brugere. Virksomheden ønskede at anvende ”sponsorerede InMails”. Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at InMails sendt til en brugers indbakke er elektronisk post, og at mailene var med henblik på markedsføring. Virksomheden skulle derfor have et forudgående samtykke.

En virksomhed ønskede at gøre LinkedIn-brugere opmærksomme på deres blog. Virksomheden ville gøre dette ved at sende mails til LinkedIn-brugeres indbakke ved brug af ”sponsorerede InMails”, som er en del af LinkedIns annonceringsmuligheder. LinkedIn sender de sponsorerede InMails direkte til brugerens indbakke.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, kan en virksomhed efter omstændighederne blive ansvarlig, hvis markedsføringsmateriale formidles på en ulovlig måde via de sociale medier.

Virksomheder kan derfor ikke indrette sin markedsføring i tillid til, at de funktioner, som de sociale medier stiller til rådighed, er i overensstemmelse med lovgivningens regler.

På baggrund af virksomhedens beskrivelse, var det Forbrugerombudsmandens vurdering, at sponsorerede InMails ville være elektronisk post, og henvendelserne ville være med henblik på markedsføring af virksomheden. Virksomheden skulle derfor have et forudgående samtykke til henvendelsen, ellers ville henvendelsen være i strid med markedsføringslovens § 10, stk. 1.

Sagsnummer: 18/15563

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2017 - gældende §10

Kunne du bruge siden?