Skip navigation

Mediekoncern opdaterede interne retningslinjer for at undgå skjult reklame

19. marts 2020

Sag

Efter anmodning fra Forbrugerombudsmanden opdaterede en større mediekoncern sine etiske retningslinjer for modtagelse af gaver og sin vejledning om skjult reklame.

Det skal være tydeligt i en artikel, hvis skribenten har modtaget en gave eller en rejse eller på anden vis har fået en fordel fra en producent eller forhandler, der omtales i artiklen.

Forbrugerombudsmanden forhandlede med en større mediekoncern om koncernens vejledning til medarbejderne om skjult reklame og dens etiske retningslinjer for at modtage gaver.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at mediekoncernens vejledning og etiske retningslinjer ikke var i overensstemmelse med markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Det fremgik bl.a. ikke, at det skulle oplyses tydeligt, hvis en medarbejder omtalte ydelser eller produkter, som medarbejderen havde fået en fordel for at omtale, fx ved at have fået produktet som en gave.

Forbrugerombudsmanden understregede vigtigheden af, at det blev tydeligt oplyst i magasiner, på sociale medier mv., hvis mediekoncernenes medarbejdere omtalte ydelser og produkter, hvor medarbejderen havde fået en fordel for sin omtale, uanset produktets værdi, og når medarbejdere promoverede mediekoncernens eller annoncører som led i deres ansættelse hos koncernen.

Herefter opdaterede mediekoncernen sine etiske retningslinjer for modtagelse af gaver og sin vejledning om skjult reklame.

Sagsnummer: 18/16118

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2017 - gældende § 6, stk. 4

Kunne du bruge siden?