Skip navigation

Manglende markering af reklame og afsender medførte indskærpelse

08. februar 2016

Sag

Det var skjult reklame, at det ikke fremgik af hjemmesider, der linkede til en webshop, at hjemmesiderne havde til formål at skabe linkværdi for webshoppen, og at den virksomhed, som ejede webshoppen, stod bag hjemmesiderne. Virksomheden ændrede hjemmesiderne, så det klart fremgik, at virksomheden stod bag.
Forbrugerombudsmanden blev gjort opmærksom på nogle hjemmesider, der indeholdt tekster, der fremstod som redaktionelle tekster. I teksterne var der links til en webshop, som solgte de produkter, der blev omtalt i teksterne.

Virksomheden, som stod bag webshoppen, erkendte, at hjemmesiderne var ejet af virksomheden og havde til formål at skabe linkværdi for web-shoppen. Hjemmesiderne havde dog kun medført få besøg til web-shoppen og meget få salg.

Virksomheden slettede nogle af hjemmesiderne og ændrede resten af siderne, så det klart fremgik, at virksomheden stod bag.

Da Forbrugerombudsmanden ikke havde modtaget andre klager over virksomheden/hjemmesiderne, og da hjemmesiderne kun havde medført få besøg til og salg på webshoppen, valgte Forbrugerombudsmanden at indskærpe reglerne over for virksomheden.

Sagsnummer: 15/08140

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2012 - ophævet § 4, Legislations Ehandelsloven

Sidst opdateret: 04. marts 2016

KUNNE DU BRUGE SIDEN?