Hvert enkelt affiliate links skulle tydeligt markeres som reklame

11. september 2017

Sag

En blogger skulle tydeligt markere hvert enkelt affiliate link som reklame.

En blogger, som gerne ville bruge et affiliate link i et blogindlæg, ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, om det var tilstrækkeligt at markere det pågældende affiliate link ved at skrive ”(reklamelink)” lige efter linket, alternativt ved at skrive ”indeholder reklamelinks” i starten af indlægget.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at da affiliate links er reklame, skal hvert enkelt affiliate link tydeligt markeres som reklame på en måde, så læserne bliver gjort opmærksomme på, at det enkelte link er et affiliate link.

I det konkrete tilfælde, hvor der stod ”(reklamelink)” lige efter det pågældende affiliate link, vurderede Forbrugerombudsmanden, at det var en tydelig markering af, at linket var reklame.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det derimod ikke var en tilstrækkelig markering at skrive ”indeholder reklamelinks” i starten af indlægget, da læserne ikke blev gjort opmærksomme på, hvilke specifikke links der var affiliate links.

Forbrugerombudsmanden understregede, at hvis også det indlæg, der indeholdt affiliate links, var reklame, skulle selve indlægget også markeres tydeligt som reklame, fx ved tydeligt at skrive i starten: ”Reklame for [virksomhedens navn]” eller ”Dette indlæg er betalt af [virksomhedens navn]”.

Sagsnummer: 17/10072

Lovgrundlag:Markedsfoeringsloven § 6

Kunne du bruge siden?