Skip navigation

Betalt indhold på dagblads hjemmeside skulle tydeligt markeres

14. december 2016

Sag

Dagblad skulle ændre markeringer på sin hjemmeside og tilhørende undersider, så teasere på hovedsiden til betalt indhold fik en anden baggrundsfarve og skriftfarve end teasere til redaktionelt indhold, og så betalt indhold blev markeret tydeligt med ”sponseret indhold” i stedet for bl.a. ”pressemeddelelse” og ”produktnyhed”.


Forbrugerombudsmanden blev gjort opmærksom på, at et dagblad havde to undersider, der indeholdt betalt indhold. På dagbladets hovedside var der teasere, der ledte videre til det betalte indhold på undersiderne. Teaserne var markeret med ”sponseret”, men markeringen stod med samme skriftstørrelse, -type og –farve, som de øvrige teasere til redaktionelle artikler.

Teksterne med betalt indhold på undersiderne var bl.a. markeret med ”pressemeddelelse” og ”produktnyhed”. Andre tekster på undersiderne var markeret med ”sponseret indhold”, men markeringen stod diskret med en lille skriftstørrelse i et hjørne. Teksterne på undersiderne fremstod desuden med samme skrifttype og opsætning, som de redaktionelle tekster på dagbladet hovedside.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ikke var tydeligt for læserne, hvornår tekst var reklame, og hvornår den var redaktionel, da teaserne på hovedsiden, der henviste til undersiderne, havde samme skriftstørrelse, -type og –farve, som de øvrige teasere til redaktionelle artikler på hovedsiden, da teksterne på undersiderne, der var markeret med ”pressemeddelelse” og ”produktnyhed” ikke gjorde læserne opmærksomme på, at teksterne var reklame, og da markeringen ”sponseret indhold” skulle stå tydeligt, så læserne blev gjort opmærksom på, at teksterne var reklame.

Dagbladet ændrede opsætningen og markeringerne på hovedsiden og undersiderne, så teasere på hovedsiden, der ledte videre til det betalte indhold på undersiderne, fik en anden baggrundsfarve og skriftfarve i forhold til teasere, der ledte videre til redaktionelt indhold på hovedsiden, og så betalt indhold blev markeret tydeligt med ”sponseret indhold”.

Sagsnummer: 15/09172

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2012 - ophævet § 4, Legislations Ehandelsloven

Sidst opdateret: 26. januar 2017

KUNNE DU BRUGE SIDEN?