Skip navigation

Bøde til dealsite for manglende oplysning om pristillæg og vildledede førpris

18. marts 2020

Sag

Et dealsite havde ikke oplyst tydeligt om, at der til den anførte pris på hotel- og kroophold kunne komme en række pristillæg og havde vildledt med betegnelsen ”miljøtillæg”. Endvidere var førprisen for et hotelophold oplyst forkert.

Ved markedsføring af forskellige hotel- og kroophold oplyste et dealsite en pris for opholdene uden samtidig at oplyse tydeligt om diverse tillæg til prisen, fx miljøtillæg, sæsontillæg og weekendtillæg. Forbrugerne blev præsenteret for en pris og først oplyst om diverse tillæg længere nede på siden, når de klikkede på knappen ”Læs mere/Læs mindre” eller under fanen ”Vigtig viden.”

I nogle af tilbuddene kunne man ikke få et kroophold uden at betale et tillæg for obligatorisk slutrengøring og et obligatorisk miljøtillæg pr. person pr. nat. Det var derfor slet ikke muligt at få opholdene til den pris, som blev oplyst i tilbuddene.

I de andre tilbud var det fx forskellige sæson- eller dagsafhængige tillæg eller et miljøtillæg, der blev opkrævet 6 ud af ugens 7 dage. Dealsitet oplyste ikke klart og tydeligt om de forskellige ekstratillæg i tilknytning til prisen.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen kunne vildlede forbrugerne til at tro, at tilbuddene var billigere, end de var. Brugen af begrebet ”obligatorisk miljøtillæg” kunne desuden vildlede forbrugerne til at tro, at der var tale om et lovbestemt gebyr, som gæsterne var forpligtede til at betale.

Dealsitet oplyste i nogle af opslagene ”pris fra...” på opholdene. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var markedsføringen alligevel vildledende, fordi den oplyste pris kun gjaldt for ganske få ophold, fx hvis man ankom på en søndag. Den oplyste fra-pris ville derfor ikke være relevant for langt de fleste forbrugere, der så tilbuddet.

Derudover havde dealsitet markedsført et hotelophold med en førpris/normalpris på 3.198 kr. Normalprisen for opholdet – hvis det blev købt direkte hos hotelkæden – var dog meget lavere, hvilket gav forbrugerne indtryk af en større besparelse, end hvad der reelt var tilfældet. Den oplyste normalpris viste sig at være beregnet som en gennemsnitspris på baggrund af en prisundersøgelse på forskellige bookingportaler, hvilket dog ikke fremgik af markedsføringen.

Ved markedsføring af deals er det sædvanligvis den pris, som produktet har været udbudt til salg til hos leverandøren af produktet umiddelbart forud for markedsføringen af dealen, der anføres som normalprisen i dealen. Når fastsættelsen af normalprisen i dette tilfælde adskilte sig så meget fra, hvad der er sædvanligt, var dette en væsentlig oplysning for forbrugeren.

Dealsitet vedtog en bøde på 120.000 kr.

 

Sagsnummer: 18/07839, 19/06895

Lovgrundlag:Legislations Markedsføringsloven 2017 - gældende, Markedsføringsloven 2017 - gældende § 5, Markedsføringsloven 2017 - gældende § 6

KUNNE DU BRUGE SIDEN?