Skip navigation

Markedsføring af benzin med miljøudsagn var vildledende

16. december 2021

Sag

Det var vildledende, at et benzinselskab markedsførte et benzinprodukt med betegnelsen ”Tank grønnere” og med en mindre skriftstørrelse nedenunder: ”Ny 95 med mindre CO2 udledning” på en grøn baggrund suppleret af et billede af grønne blade.

Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på, at et benzinselskab på selskabets tankstationer og hjemmeside markedsførte et benzinprodukt iblandet 10% bioethanol (E10) med betegnelsen ”Tank grønnere” og med en mindre skriftstørrelse nedenunder: ”Ny 95 med mindre CO2 udledning” på en grøn baggrund suppleret af et billede af grønne blade.

Det var forbrugerombudsmandens opfattelse, at markedsføringen var egnet til at give forbrugerne det indtryk, at selskabets benzinprodukt var mindre skadeligt for miljøet end konkurrenternes benzinprodukter.

Med henvisning til at Drivkraft Danmark på deres hjemmeside skrev, at branchen fra 1. januar 2020 gik fra E5 (benzin iblandet 5% bioethanol) til E10 som standard i benzinen, og at en række af benzinselskabets konkurrenter omtalte E10 som deres nye benzinprodukt, kunne Forbrugerombudsmanden konstatere, at benzinproduktet E10 ikke kun blev udbudt af benzinselskabet.

Det var derfor Forbrugerombudsmandens opfattelse, at markedsføringen var vildledende i strid med markedsføringslovens § 5, stk. 1.

Forbrugerombudsmanden indskærpede markedsføringslovens § 5, stk. 1, over for benzinselskabet, da benzinselskabet havde oplyst, at de var ophørt med markedsføringen.

Sagsnummer: 20/09287

Lovgrundlag:Legislations Markedsføringsloven 2017 - gældende, Markedsføringsloven 2017 - gældende § 5

KUNNE DU BRUGE SIDEN?