Skip navigation

Indskærpelse til anmeldelsesplatform for tildeling af ”standard-anmeldelse” på tre ”hjerter”

15. februar 2021

Sag

Virksomheden bag en anmeldelsesplatform overtrådte forbuddet mod vildledning ved at tildele en ”standard-anmeldelse” til virksomheder, der endnu ikke var blevet anmeldt. ”Standard-anmeldelsen” kunne give et forkert indtryk af virksomheden, som kunne påvirke de forbrugere, som så ”standard-anmeldelsen” samt skade konkurrencen på markedet.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over virksomheden bag en anmeldelsesplatform, der ifølge klagen tildelte en ”standard-anmeldelse” på tre ”hjerter” – i stedet for fx at skrive ”ingen anmeldelser” – til virksomheder, der endnu ikke havde modtaget nogle anmeldelser. Ifølge klagen fremgik ”standard-anmeldelsen” bl.a. på Google Business, selvom virksomhederne på andre platforme fx havde ”fem ud af fem stjerner”.

Ifølge markedsføringslovens § 5, stk. 1, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke i kraft af sin fremstillingsform eller på anden mådevildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var vildledende at tildele en ”standard-anmeldelse”, fx på 3 hjerter til virksomheder, der ikke havde modtaget nogen anmeldelser. Det skyldtes, at en ”standard-anmeldelse” kunne give et forkert indtryk af virksomheden, hvilket kunne påvirke de forbrugere, som så ”standard-anmeldelsen” samt skade konkurrencen på markedet.

Forbrugerombudsmanden indskærpe forbuddet mod vildledning over for virksomheden bag anmeldelsesplatformen.

Sagsnummer: 20/07150

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2017 - gældende § 5

KUNNE DU BRUGE SIDEN?