Skip navigation

Personlig indskærpelse til person bag markedsføring af alkohol til 16+

12. december 2018

Sag

Forbrugerombudsmanden indskærpede markedsføringslovens § 11, stk. 2, personligt over for en udlejer af diskoteket. Personen var både stifter af og direktør i en ophørt virksomhed, der stod bag markedsføringen af flere begivenheder på Facebook, der indeholdt omtale af alkohol, og som rettede sig mod børn og unge under 18 år (16+).

Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra Alkohol & Samfund over, at et diskotek markedsførte en begivenhed på Facebook, der indeholdt omtale af alkohol og rettede sig mod børn og unge, fordi teksten til begivenheden indeholdt markeringen 16+. 

Ved en gennemgang af diskotekets hjemmeside fandt Forbrugerombudsmanden syv andre begivenheder, der også indeholdt omtale af alkohol, og som rettede sig mod børn og unge i strid med markedsføringslovens § 11, stk. 2.

Udlejeren af lokalet, som begivenhederne blev afviklet i, oplyste, at lokalet var blevet udlejet til to forskellige virksomheder i tidsrummet for afviklingen af de otte begivenheder, og at begge virksomheder var ophørt.

Fordi udlejeren af lokalet selv var stifter af og direktør for den virksomhed, som stod bag fem ud af de otte begivenheder, indskærpede Forbrugerombudsmanden markedsføringslovens § 11, stk. 2, personligt over for udlejeren. Forholdene blev ikke forfulgt strafferetligt, fordi de fem begivenheder lå mere end to år tilbage.

Sagsnummer: 18/06594

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2017 - gældende §11

Kunne du bruge siden?