Et diskotek reklamerede på diskotekets Facebook-side for seks arrangementer, hvor der indgik alkohol. Opslagene var markeret med ”16+”. Derfor vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen også rettede sig mod unge mellem 16 og 17 år.
I et af opslagene indgik alkohol for eksempel med denne tekst:
"VG-Galla Afterparty X [diskotekets navn] Lørdag d. 26/01-2019 Aldersgrænse: 16+ Vi kan mærke summen allerede nu, og kan snart melde udsolgt på borde - allerede inden begivenheden er ude! Ved spørgsmål, kontakt & Bordbooking [navn], Bordpakke 1 - 2295 -- 4 fl Spiritus m/mixer – 2 fl Havana shots - 1 fl Scavi Shorts - 24 RTD (Breezers/Mokai/Shaker) Bordpakke 4 - 4000. - - 5 fl spiritus m/ mixer - 3 fl Små Shorts - 40 RTD (Breezers/Mokai/Shaker)".
Efter markedsføringslovens § 11, stk. 2, er enhver omtale eller billeder af eller henvisninger til alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år forbudt. Det gælder uanset, om markedsføringen vedrører salg af alkohol, eller om alkohol anvendes som virkemiddel til at sælge andre produkter.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at alle opslagene var overtrædelser af markedsføringslovens § 11, stk. 2, da de indeholdt omtale af alkohol, og fordi opslagene var markeret med ”16+”.
Diskoteket blev politianmeldt og betalte en bøde på 60.000 kr.