Skip navigation

Tvangsopløst virksomhed bag markedsføring af alkohol til 16+

03. september 2019

Sag

Forbrugerombudsmanden indskærpede markedsføringslovens § 11, stk. 2, personligt over for en stifter og forhenværende direktør for en tvangsopløst virksomhed, der stod bag markedsføringen af flere begivenheder på Facebook, der indeholdt omtale af alkohol, og som rettede sig mod børn og unge (16+).

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over, at et diskotek markedsførte en begivenhed på Facebook, der indeholdt omtale af alkohol og rettede sig mod børn og unge, fordi teksten til begivenheden indeholdt markeringen 16+.

Ved en gennemgang af diskotekets hjemmeside fandt Forbrugerombudsmanden 11 andre begivenheder, der også indeholdt omtale af alkohol, og som rettede sig mod børn og unge i strid med markedsføringslovens § 11, stk. 2.

Fordi virksomheden bag markedsføringen på Facebook var under konkurs, undlod Forbrugerombudsmanden at indlede en straffesag mod selskabet, men indskærpede markedsføringslovens § 11, stk. 2, personligt over for stifteren og den forhenværende direktør for virksomheden i stedet.

Sagsnummer: 18/07977

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2017 - gældende §11

Kunne du bruge siden?