Skip navigation

Markedsføring af alkohol til unge resulterede i bøde på 30.000 kr. til diskotek

02. september 2020

Sag

Et diskotek vedtog en bøde på 30.000 kr. for at have omtalt alkohol i beskrivelsen af tre begivenheder på et socialt medie, der også rettede sig mod 16-17-årige.

Et diskotek markedsførte tre begivenheder på et socialt medie. Begivenhederne rettede sig også mod 16-17-årige. En af begivenhederne blev omtalt med følgende tekst:

“BOBLER & MOKAI - GALLA FOR ALLE. Galla bordpakke - 8 stk. Mokai + i fi. Bobler KUN kr. 200,- INDEN kl. 23.00. Bar tilbud - Der gælder hele natten: 1 flaske Sobieski vodka inkl. 1 liter engergidrik - kr. 400,- 1 flaske Grey Goose 0,7 inkl. 1 liter energidrik - kr. 500,- 3 Drinks - kr. 100,- Shot - kr. 10,-. Entré +16 kr. 50,-. Aldersgrænse: +16.”

Efter markedsføringslovens § 11, stk. 2, er enhver omtale eller billeder af eller henvisninger til alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år forbudt.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at alle opslagene var overtrædelser af markedsføringslovens § 11, stk. 2, da de indeholdt omtale af alkohol, og fordi diskoteket oplyste i beskrivelsen af begivenhederne, at aldersgrænsen var + 16.

Diskoteket blev politianmeldt og betalte en bøde på 30.000 kr.

Sagsnummer: 18/06584

Lovgrundlag:Legislations Markedsføringsloven 2017 - gældende, Markedsføringsloven 2017 - gældende §11

Kunne du bruge siden?